luca

    Möte med studievägledaren i min hemkommun,   delar informationen här ifall det kan vara till hjälp för någon annan i en liknande situation.

    Jag studerar på komvux i Karlstad för att komplettera till ett fullständigt gymnasieexamen p.g.a jag studerade Teknik med inriktning speldesign så bytte jag inriktning efter gymnasiet.

    Målet är att studera hos en Folkhögskola som erbjuder utbildning för Certifierad Natur & äventyrsguide (friluftsliv).

    Förändringar:

    →“Ma 3C” studerades på  gymnasiet  → “Ma 3b” = framtida studier komvux.

    →“Fysik 1A” + “Kemi 1”  → Byttes ut mot “Naturkunskap 1b”. (vilket jag studerar just nu).

    →Hade F i fristående kursen bild & form, som jag ersatte med andra fristående kurser som jag kommer att studera.

    Valbara kurser: 2 kurser: 100 poäng. 1 kurs:  50 poäng.

    Vuxenutbildningen i Karlstad har flera kurser att välja på: utifrån listan valde vi de vi tror är mest givande i NULÄGET:  Engelska 7 → Psykologi 1 – > Pedagogiskt ledarskap.

    Jag kommer att studera Matematik 3b antingen efter engelska 7 eller sist.  (Från Gymnasiet).

    Jag diskuterade med en SYV om hur "Psykologi 1" och "Pedagogiskt ledarskap" kanske är förberedande för att bli certifierad Natur- & äventyrsguide. Jag väntar fortfarande på att höra från skolorna angående detta.

    Är det skillnad mellan "Pedagogiskt ledarskap" och "Ledarskap och organisation", och vilken av dessa kurser som är mest förberedande för utbildning som certifierad natur- & äventyrsguide? (båda eller en av dom?)

    Jag funderar mellan alternativ 1 & 2 och kommer läsa lite mer om kurserna på skolverket för att försöka förstå vilket jag behöver. (kom gärna med förslag!).

    Alternativ 1:

    Engelska 7. 100 P.

    Pedagogiskt ledarskap 100 P.

    Psykologi 1. 50 P.

    Alternativ 2:

    Ledarskap och organisation. 100 P.

    Pedagogiskt ledarskap 100 P.

    Psykologi 1. 50 P.

    Jag har kollat på kursen "Entreprenörskap och företagande". Kan den vara användbar om jag jobbar inom ett företag eller startar eget företag med naturguide vandringar? Vilka jobbalternativ finns om jag vill arbeta online, bygga nätverk och ha naturen som min arbetsplats, gärna utomlands?

    Finns det någon annan  kurs i ombudets lista som kan tänkas vara förberedande för eran utbildning?

    OBS! : Jag studerar EN KURS I TAGET MED 25% STUDIETAKT & kommer att göra så framöver till fullständigt gymnasieexamen!

    OBS 2: Jag har studerat ett teknikprogram tidigare så jag har inga förkunskaper. Jag fick förklarat att "Entreprenörskap och företagande"  på gymnasial nivå är som en slags överblick och att det är något jag skulle kunna komplettera med i framtiden efter folkhögskolan samt att jag skulle behöva fler kurser för att förstå den. (Om vi säger att jag skulle få tankar på att starta eget företag).

    → Psykologi 1 var den enda 50 poängskursen som “make sense” jämfört med  de andra valbara alternativen: (filosofi & religion kunskap) så psykologi 1 kommer att stanna.

    Jag bifogar länk till till  det gymnasiala kursutbudet:
    https://karlstad.se/forskola-skola-och-utbildning/vuxenutbildning/kurser-och-utbildningar/kurser

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    både folkhögskolorna och yrkeshögskolorna kan göra undantag och ta in även obehöriga. Så, du kan söka till utbildningar till Natur- och äventyrsguide redan nu (jag kan inte garantera dig att du kommer in men du förlorar inget på att göra ansökan); du kan samtidigt som du söker till folkhögskolorna och till yrkeshögskola fortsätta läsa mot gymnasieexamen på komvux.
    Kika på de här yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/campus-are/are-vildmark-och-aventyrsguide
    yhguiden.se/utbildning/forshagaakademin/fiske-och-jaktguide

    Du får också gärna kasta ett öga på yrkespresentationerna:
    framtid.se/yrke/sportfiskeguide
    framtid.se/yrke/naturvagledare
    framtid.se/yrke/aventursguide
    framtid.se/yrke/naturguide

    Vad gäller planering mot examensbevis, så undrar jag om du kan läsa mot yrkesexamen från Naturbruksprogrammet ("inriktning Naturturism")? I yrkesexamen från komvux kan du ta in även kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier (svenska 2 och 3 samt engelska 6). Jag tänker också på att som Natur- och äventyrsguide är det jättebra att kunna fler språk; har du möjlighet att läsa tyska på komvux, så tycker jag du ska använda dig av den möjligheten. Tyska turister brukar gilla semestra i Sverige ("har jag hört.."!) :)

    Du satt in en länk till kursutbud på komvux i din kommun, men jag vill inte titta på det för att jag tycker det är "meningslöst" att titta på kursutbudet som finns idag om du ska läsa i flera terminer för att kursutbud förändras. Vilka kurser som blir sökbara på komvux i din kommun inför nästa och näst-nästa termin är ju idag ingen som vet. Om du läser så så låg takt som 25% av heltid, lär det ta lång tid att uppnå kraven och kunna ta ut examensbevis. Jag vet inte hur många kurser/poäng du har kvar... men om vi tänker så här: läser man på heltid tar det 3 läsår att läsa tillräckligt med kurser/poäng för att kunna ta ut examensbevis; men läser man på 25% skulle det ta 12 läsår.
    Även utbud inom folkhögskolorna och yrkeshögskolorna förändras. Vad som blir sökbart om några terminer kan ju ingen ge några garantier kring... Utbildningsutbud är ganska mycket av en "färskvara".
    Jag råder dig att boka tid med SYV på komvux och du kan, om du vill, visa mitt svar för honom/henne. Jag råder dig att du diskuterar med SYV-en på komvux om du kan läsa mot yrkesexamen från "naturbruksprogrammet" ("inriktning Naturturism"); program och inriktningar finns inte på komvux på samma sätt som på gymnasieskolan, men kika gärna på vilka kurser som eleverna på gymnasiet läser när de går utbildning på NB/naturturism: se programplan på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NB/programplan/Programplan_NB.pdf -- läs om du kan (om komvux i din kommun kan erbjuda dig det) bland annat kurserna Marken och växternas biologi samt Naturturism 1 och 2.

    Studie- och yrkesvägledare
    • luca : https://drive.google.com/file/d/1HVhq8VJWd6X9UAT6uiGg_CxYdgnfqQMi/view?usp=sharing
    • luca :

      Hej Milla!

      Jag tackar för svar & den användbara informationen. Många länkar jag kommer att titta på!

      Det jag har kvar att studera är:

      Naturkunskap 1b ( nuvarande).

      Psykologi 1.

      Matematik 3b.

      2 valfria kurser (där funderar jag mellan alt 1 & alt 2).

      Alternativ 1:

      →Engelska 7. 100 P.

      →. Pedagogiskt ledarskap 100 P.

      Alternativ 2:

      → Ledarskap och organisation. 100 P.

      →Pedagogiskt ledarskap 100 P.

      Om vi leker med tanken & hittar på att jag läser varje kurs med 25% studietakt med 20 veckor så skulle det bli: 5 kurser multiplicerat med 20 veckor = 100 veckor. (ca 2 år). Om jag skulle studera konstant med varje kursperiod rullande.

      Jag tackar för tipset om tyska som språkval. Jag har studerat engelska 6 tidigare (Tyska hade jag i grundskolan) så jag tror att jag har större användning av engelska 7 & det är även mitt favoritspråk. Ett drömmål jag har är att resa till USA då jag har vänner där. :)

      Jag har bifogat den fråga du skrev till den SYV jag går till:

      "Vad gäller planering mot examensbevis, så undrar jag om du kan läsa mot yrkesexamen från Naturbruksprogrammet ("inriktning Naturturism”)?”

      Jag har en SYV där vi går igenom planeringen och det funkar bra.

      Syftet med inlägget var för att söka fler synvinklar om vilken av utbildningarna “Ledarskap och organisation 100 P” & “Pedagogiskt ledarskap 100 P som är mest förberedande. (som är 2 nya kurser för mig). Eller om det är mer förberedande att välja engelska 7 som passar baserat på det jag har läst tidigare  & även hjälpa flera om någon mer skulle undra samma sak. :)

      Jag har bifogat samma fråga till skolorna om vilka kurser som är förberedande att välja.

      Jag bifogar en länk som visar en bild på min “nuvarande studieplan” , som visar antal poäng jag har och behöver, så hoppas jag att den kan förklara helheten för dig.

      Jag kommer att stå kvar vid mitt beslut att studera komvux först.  Jag har planer på att ta körkort innan utbildningen.

       https://drive.google.com/file/d/1HVhq8VJWd6X9UAT6uiGg_CxYdgnfqQMi/view?usp=sharing

    • Milla : Jag ser att du tar det på stort allvar och tar reda på mycket och det är också bra att du ställer dina frågor till skolorna direkt. Lycka till med dina studier!