Student

    Hej. Jag har utländsk gymnasieutbildning och för att bli antagen till psykologprogrammet behöver jag läsa flera kurser. Jag undrar hur mkt meritpoäng kommer de ge mig eller kommer de ge mig nåt alls. Per idag har jag läst Engelska 6 och fått A. Dvs är det 0,5 i meritvärde? Jag har valt att läsa sen redovisning 1, psykologi A och företagsekonomi. Kommer de ge mig poäng eller vilka kurser ska jag läsa för maximalt får poäng? Jag behöver ca 2,5 i meritpoäng nu.

    • Student : Hej!
    • Student : Ja, men detta kan jag ju redan. Jag måste fortfarande kunna läsa upp ämnen för att komma in på programmet. Det nästan 22 för att bli antagen så vilka kurser kan man läsa för att höja sitt meritvärde. Just nu påbörjade jag redovisning 1 men e orolig att det kommer inte ge mig extra poäng. Jag hittar inte information någonstans vilka kurser man kan läsa för bättre betyg.
    • Milla :

      Information om hur man med utländska gymnasiebetyg kan höja sitt meritvärde finns på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/kurser-som-kan-höja

    • Milla : Vi rekommenderar också att göra Högskoleprovet. Det är inte alltid möjligt att höja sitt meritvärde och detta gäller även personer med svenska gymnasiebetyg. T.ex de som har lite äldre Slutbetyg där kurserna ingår som inte längre erbjuds att läsa, så kan de personer inte höja betygen (för att kurserna inte längre erbjuds), men även avgångselever som gick ut gymnasiet i Sverige t.ex förra året kan (många gånger) inte höja sitt meritvärde för att de har Godkända betyg och bereds därför inte plats på komvux och de lyckas inte hitta var de kan anmäla sig till prövningar, så "sitter de" med det meritvärde de redan har och inte har ngn realistisk möjlighet att höja det. Så, påståendet att det alltid är möjligt att höja sitt meritvärde är inte sant. Ibland går det inte att höja, och då rekommenderar vi högskoleprovet. Med HP-resultatet kommer du prövas i HP-urvalet.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Annika,
    du som har Utländska gymnasiebetyg (alltså har grundläggande behörighet från dina betyg i ett annat land än Sverige) får Meritpoängs-Kompensation (i stället för meritpoäng). Var god läs information på Universitets- och högskolerådets webbplats: uhr.se där du bland annat läser följande: "Alla sökande med utländska betyg får tillgodoräkna sig meritpoängkompensation för uteblivna meritpoäng, som grundar sig på meritvärdet på deras ursprungliga betyg. Den som har ett meritvärde som motsvarar 19 eller mer i den svenska skalan får 2,5 poäng i meritpoängskompensation."
    Se vad du fick för meritvärde på dina utländska betyg. Om du fick 19 eller högre, då får du + 2.5 i meritpoängskompensation. De som har lägre meritvärde på sina utländska gymnasiebetyg, får lägre meritpoängskompensation, enligt tabellen: se antagning.se/meritpoängskompensation
    Du kan alltså, enligt information i din fråga, få några meritpoäng, över huvudet taget. Du får i stället - meritpoängs-Kompensation som är "förutbestämd siffra" som baseras på vilket meritvärde du fick uträknat på dina betyg från utlandet.