Gaia03

    Hej, jag är 19 år och tog studenten nu i sommaren och fick min gymnasieexamen. Jag gick barn och fritid och skulle vilja plugga vidare till socionom men först måste jag till komvux för att få högre merit. Jag har avklarat svenska 1,2och3, Engelska 5 och 6 men har inte tagit ämne som t.ex italienska eller spanska 1. Min fråga nu är: om jag går komvux för italienska 1 och 2 kan min merit bli högre och i så fall hur många poäng kan jag få ut av det? Vilka andra kurser kan hjälpa min få högre meritpoäng annars?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betygen i Italienska 1 och 2 kommer inte påverka ditt meritvärde, utan det är i så fall betygen i Italienska 3 och 4 som kommer ge dig merit-extra-poäng. Det är kurserna Moderna språk (t.ex Italienska) 3 och 4 som ger meritpoäng. Om meritpoängen vänligen läs på gymnasieGuiden.se/meritpoäng Du kan få ännu + 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i Engelska 7. Maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2.5. Även högre mattekurser (i fall du söker till socionomprogrammet, där matte 2 är ett krav, är det från matematik 3 och högre upp) ger meritpoäng.
    Sök läsa Engelska 7, Italienska 1,2 och sedan 3 och 4 eller matematik 3 och 4 på komvux, hoppas du kommer in men komvux kan också vägra ge dig plats på någon komvux-kurs över huvudet taget, detta för att du är redan behörig till den högskoleutbildning som du vill komma in på. Att man har för lågt meritvärde är inte godkänd anledning att få plats på en komvux-kurs. Komvux  brukar i sådana fall hänvisa till prövningar och till att göra högskoleprovet.

    Studie- och yrkesvägledare