Lina

    Hej! Jag sökte kurser till vår som jag tänkte läsa innan jag väljer att läsa ett program till höst. De jag valde var bland annat, Statsvetenskap, Mänskliga rättigheter, och Socialt arbete, som är 30hp. För mig är alla kurser "lika intressanta", men jag undrar vilken kurs av dem som är "bäst" att ha i baggaget, eller kan ha nyttja till när jag söker jobb? Jag tänker att jag är intresserad av ekonomi/HR branschen. Sedan har jag även valt 7,5 hp Arbetsrätt eller grundkurs i programmering? Då jag tycker programmering kanske låter intressant om jag vill typ jobba som ekonom inom IT-branschen, men har hört att det är bra om man läst mycket arbetsrätt om man vill jobba inom HR?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det stämmer att arbetsgivare önskar att anställa (inom HR) de som kan mycket inom område Arbetsrätt. I andra hand - inom ekonomi och företagsekonomi. Om du ska läsa ett helt program (senare) och tar examen från det programmet, då kommer du söka jobb "på grund av programmet", i första hand, och att du har innan programmet läst en kurs (eller inte) kanske inte kommer spela stor roll (eller kanske inte någon roll alls). Men jag vill inte avråda dig från att läsa en kurs innan programmet för att det kan bli ett "plus i kanten" ändå, men även om du jobbar i stället och skaffar dig arbetslivserfarenhet kan också vara ett plus och kanske t o m ett större plus. Arbetsgivare tittar ofta på vilken arbetslivserfarenhet man har. Det svåraste är ofta att få sitt första jobb. Sedan söker man jobb både på grund av sin utbildning och även sin arbetslivserfarenhet - så mitt råd till dig blir att du även försöker skaffa dig så mycket arbetslivserfarenhet som möjligt (kanske inom extrajobb, sommarjobb eller t o m genom praktik).
    Läs annars den kursen som du är mest intresserad av. Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. När du sedan kommer söka, efter examen från ditt program, jobb, så kanske många arbetsgivare kommer helt bortse från den kursen du läste innan programmet men någon arbetsgivare kan tycka att du har ett plus "i kanten, i CV" för att du har mer formell utbildning än dina konkurrenter, så det kan i så fall spela roll att du har några fler högskolepoäng än de andra som söker samma tjänst men det är väldigt svårt att svara på (för att olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika).

    Studie- och yrkesvägledare