Hej Amanda!

    Reglerna kring meritpoäng finns beskrivna på den här sidan på gymnasieguiden.

    Den där "resterande" meritpoängen (1.0) kan du få genom matten. På Ekonomiprogrammet läser du t o m Matte 3b och i fall du efter gymnasiet söker till en högskoleutbildning där matte inte krävs för särskild behörighet (exempelvis om du vill bli Jurist), då får du 0.5 i merit för matte 2 och 0.5 för matte 3 - och med det uppnår max i merit.

    Men om du vill bli Psykolog eller Socionom, där matte 2 krävs för särskild behörighet - då får du bara 0.5 i merit (för matte 3).

    Och i fall du skulle söka utbildningar i Ekonomi på högskola, där matte 3 krävs, får du inga meritpoäng för matte.

    För att kunna beräkna meritpoängen - måste man veta vad som krävs för Särskild behörighet till den högskoleutbildning som du vill söka.

    Om du inte är säker ännu, eller om du vet att matte krävs för särskild behörighet till "dina högskoleutbildningar", då behöver du läsa högre matte än matte 3, dvs matte 4, 5 och/eller matte specialisering.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!

    ANNA