hej Valentina!

    Till alla högskoleutbildningar behöver man alltid Grundläggande behörighet. På VO är det svenska 3 och engelska 6. Sedan är det Särskild behörighet som många högskoleutbildningar kräver. Om du vill bli behörig till den här utbildnignen https://www.oru.se/utbildning/program/1617/?pid=576, du är det följande betyg man behöver: Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4 och det blir mycket svårt (i princip omöjligt att kunna uppnå på VO). Det är i så fall många utökade kurser som du behöver läsa och det är inte en rättighet, utan rektor kan bevilja eller avslå.

    Dessutom, så är det inte alls säkert att behöriga lärare i fysik, kemi och biologi finns på skolan. På VO läser man ju inte de ämnena. Därför behöver inte lärare i de ämnena finnas.

    Som tur är finns det möjlighet att komplettera på komvux - efter gymnasiet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Komplettera för behörighet till en högskoleutbildning kan man även på ett Naturvetenskapligt basår (eller naturvetenskaplig bastermin) på högskolenivå. Om vad skillnaden är - när man kompletterar på komvux eller på ett naturvetenskapligt (eller tekniskt basår) kan du läsa här >>