Rima

    Hej Syv! Jag har barnskötare och elevassistent utbildning som jag läst här i Sverige och nu vill jag läsa på högskolan till lärareprogram. Jag har hört talas om att kursen hälsopedagogik som jag läst genom utbildningen motsvarar naturkunskap1b. Är det sant eller måste jag få betyg på naturkunskap 1b för att bli behörig till att ansökan för högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kika gärna på antagning.se/särskild-behorighet-i-naturkunskap - du ser där att i fall du har Godkända betyg i samtliga (alltså alla kurser) som nämns i listan nedan, då behöver du inte läsa varken sig naturkunskap 1b eller naturkunskap 2. Du blir med det bedömd som behörig vad gäller naturkunskap 2 och med det även i den lägre kursen i samma ämne, kursen som heter naturkunskap 1b.
    Listan på kurser i vilka du måste ha godkända betyg (OBS! du måste ha godkända betyg i ALLA de kurserna):
    Naturkunskap 1a1 alternativt Naturkunskap A

    och kursen Hälsopedagogik

    och kursen Medicin 1

    och kursen Etik och människans livsvillkor

    och kursen Vård- och omsorgsarbete 1 och 2

    samt kurser inom vårdområdet från Vård- och omsorgsprogrammet som tillsammans omfattar 600 p.
    ****************************
    I fall du sedan innan redan har Godkänt betyg i kursen Naturkunskap 1a1 sök i så fall läsa kursen Naturkunskap 1a2 (de två kurserna utgör tillsammans naturkunskap 1b-kursen).

    Studie- och yrkesvägledare