Abdel Monem

    Jag har en utländsk universitetsutbildning som är utvärderad till "Kandidatexamen i datateknik" i Sverige. Jag gillar pedagogik arbete och skulle vilja jobba som IKT pedagog så undrar jag om vilka kurser/program på universitetsnivå jag behöver läsa.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi vet om yrket IKT-pedagog visar vi i presentationen på Framtid.se/yrke/iktpedagog
    enligt de uppgifter vi har är det svårt att få jobb som IKT-pedagog; just nu hittar vi bara 2 stycken annonser om att anställa inom det yrket. Du får gärna kika på de två annonserna - du finner de längre ner i presentationen på Framtid.se/yrke/iktpedagog
    Det som arbetsgivare (i alla fall i en av annonserna) efterfrågar är rätt/relevant arbetslivserfarenhet + att man har utbildning och/eller har jobbat som Datapedagog/IT-pedagog/Datautbildare.
    I den andra annonsen står det följande: "Hos oss prioriteras personlig lämplighet och dina kunskaper över formell utbildning."
    Saken är den att IKT-pedagog är i Sverige ett icke-reglerat yrke vilket betyder att det är upp till varje arbetsgivare att fritt bestämma vilken utbildning de tycker man ska ha för att få anställning.
    Du får fundera på att göra följande:
    - sök jobb på de meriter du redan nu har;
    och samtidigt
    - vänd dig till studievägledare på lärarhögskolorna för att undersöka hur du snabbast kan få ut lärarexamen som Datalärare. Det kanske räcker att du går Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) som motsvarar 90 högskolepoäng (på heltid läser man i 3 terminer). Med lärarexamen kan du sedan söka och få ut lärarlegitimation från skolverket och på så sätt blir du "behörig lärare" (legitimerad lärare). Lärare är ett reglerat yrke: man ska ha lärarlegitimation och den får man, som regel, om man har lärarexamen och lärarexamen kan i Sverige endast fås genom studier på en lärarhögskola.
    Om du vill titta på andra möjligheter än att läsa mot lärarexamen, så kika gärna på utbildningar inom yrkeshögskola t.ex
    Utbildning/campus-molndal/cad-konstruktör
    Utbildning/teknikhogskolan/javautvecklare
    Utbildning/ec-utbildning/it-säkerhetsutvecklare
    Utbildning/kyh/it-saekerhetsanalytiker-soc
    Utbildning/ec-utbildning/data-scientist
    Utbildning/kyh/applikationsutvecklare-mobila-enheter
    Utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjör-robotik
    Utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare
    Utbildning/ec-utbildning/cloud-infrastrukturspecialist
    Utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/implementering-av-vaelfaerdsteknik-inom-vard-och-omsorg

    Studie- och yrkesvägledare