s2004
    Hej hej!
    Jag går i gymnasiet nu i åk 2. Det är så att i åk 1 gick jag en annan linje och till 2an så bytta jag. Det var från en estetisk linje till sam. Nu har jag iallfall gjort 2 prövningar på de kurser som inte fanns med på estetiska.
    Det jag undrar över är ifall de estetiska kurserna kommer finnas kvar hela tiden alltså när jag tar student och ska söka till universitet? Eller kommer de strykas då jag har gjort andra kurser nu? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad jag förstår av din fråga, så går du nu år2 på SA (vet dock inte vilken inriktning på SA som du läser). Jag vet inte heller om det finns rektorns beslut om Individuellt anpassat program för dig. Det är stor skillnad om ett sådant beslut, om Individuellt anpassat program, finns eller inte. Var god läs på https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat
    Allmänt gäller:
    satta betyg (i alla fall som enskilda betyg) gäller tillsvidare, de försvinner inte och kan användas senare i olika sammanhang. Om man har flera betyg i samma kurs, då gäller det högre betyget. Inom Individuellt val får eleverna på alla gymnasieprogram ha vilka som helst gymnasiekurser á 200 gymnasiala poäng. Dina 2 kurser från ES (vet ej hur stora de är) kanske kan rymmas inom Individuellt val, 200p.?
    Jag vet inte om du vill ha de kurserna från ES inom de "vanliga poängen", 2500p., i ditt framtida examensbevis. Om du vill det, så prata med SYV-en på din skola om att ha de kurserna t.ex som individuellt val. Beroende på vilka kurserna är så kanske de kan ingå i SA-examen som programfördjupning. Vet, som sagt, inte vilka de två kurserna är.
    Sammanfattning: jag behöver veta mer för att svara på din fråga. Återkom med svaret om det finns beslut om Individuellt anpassat program (i så fall står det mycket viktig information i det beslutet och du måste känna till innehåll i beslutet). Om inget beslut om Individ.anpassat program finns, då måste ditt examensbevis vara utformad enligt strikta regler. Vilken inriktning läser du och vilka de 2 Estet-kurserna är? - de frågorna behöver jag få svar på för att kunna svara på din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    du svarade i en kommentar att du läser Sam-sam, och att du ej har individuellt anpassat program. I så fall gäller följande: Se programplan för SA>> - för att uppnå kraven för examensbevis måste det ingå Alla kurser inom Gymnasiegemensamt och Programgemensamt + Alla kurser inom inriktning Samhällsvetenskap + 300poäng från listan av kurser som får på SA läsas som programfördjupning + 200p.Individuellt val (vilka kurser som helst) + godkänt betyg i gymnasiearbete. Totalt blir det 2500poäng. Kurserna Digitalt skapande 1 och 2 samt Medieproduktion 1 och 2 får ingå som programfördjupning, men behöver inte göra det om du har andra kurser som kan bli programfördjupande. Om du får ihop 300poäng från listan av de kurser som på SA får läsas som programfördjupning, utan Digitalt skapande och Medieproduktion, då kan du ha betygen i de kurserna, alltså  Digitalt skapande och Medieproduktion antingen som U-kurser (utökat program) eller på ett separat utbildningsdokument (och i båda de fallen kommer betygen i de kurserna inte räknas in i ditt snittbetyg).
    Men din gymnasieskola kan ta och inkludera kurserna Digitalt skapande och Medieproduktion som programfördjupning för att slippa ge dig plats på andra kurser. Gymnasieskolans skyldighet är att ge eleven plats på kurserna som gör att det blir möjligt att uppfylla kraven för examensbevis och skolan behöver inte ta hänsyn till vilket studieupplägg som kommer ge eleven högre meritvärde. Ytterst är det upp till rektorn på din skola att godkänna din studieplanering. Ofta är ansvar delegerat till skolans SYV men vid frågor/problem går frågan tillbaka till rektorn.
    Boka tid med SYV på din skola för att ni tillsammans ska titta på din Individuella studieplan. Du får gärna framföra dina önskemål till din skolans SYV. Jag hoppas att dina önskemål blir tillgodosedda. Du har rätt att läsa på heltid; detta bl.a för att inte förlora rätten till studiehjälpen från CSN. Det smidigt för din skola att låta dig läsa samma kurser som din klass läser (utan att krångla till det i onödan). Eftersom du genom prövningar "ersatt" de 200p. från Digitalt skapande och Medieproduktion, så hoppas jag att du kommer läsa andra kurser som gör att Digitalt skapande och Medieproduktion inte behöver ingå inom de "vanliga" 2500p. i ditt examensbevis.

    • s2004 : Hej och tack för svaret!
    • s2004 : De kurserna från estetiska var digitalt skapande och mediaproduktion och de var 100p vardera. De som jag har gjort proving på är historia 1b samt natur 1b. Nu läser jag sam-sam. Jag har inte individuellt program. Men jag vill helst inte att estet kurserna ska vara med i mitt examensbevis. Och jag har matte 3b och engelska 7 och spanska 1 på individuellt val.
    • Milla : Du kan inte ha alla 3 kurserna: matte 3b, eng7 och spanska1 som Individuellt val för att det är 300p. (tre kurser, sammanlagt) och det finns endast plats för 200p. inom individuellt val. Jag ska nu utöka mitt tidigare svar - se ovan.