Melinda
    Hej!
    Förra läsåret gick jag estetiska programmet med inriktning dans i ettan. Jag bytte till naturvetenskapliga programmet och går just nu i ettan (igen). Jag undrar hur det blir i trean när man räknar ut meritvärdet? Hittills ligger jag på A-nivå i alla ämnena på naturprogrammet, men betygen jag gick ut med på estetiska programmet var inte lika höga. Kommer detta att sänka min merit i trean? Vilka kurser räknas med i meriten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Melinda!
    Meritvärde räknas ut av Antagning.se om du gör ansökan om utbildning på en svensk högskola eller universitet och bedöms som behörig. Det räknar ingen ut "i trean", utan du läser mot Examensbevis och det är jätteviktigt hur ditt examensbevis kommer att se ut.
    Om du helt och hållet gick om år 1, på naturvet.programmet och har högre betyg som du fick på NA än du hade på ES, finns det, enligt min mening, ingen anledning att ta in kurser från ES inom de vanliga kurserna i ditt examensbevis. Men ytterst är det upp till rektor på din skola.
    Boka tid med SYV på din skola för diskussion kring hur ditt examensbevis kommer se ut. Förhoppningsvis, kommer ni fram till en bra lösning - att de kurser i vilka du har lägre betyg kan du ha som U-kurser, utökade (och då kommer inte de betygen räknas in om de kurserna ej krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng).

    Du får gärna kika på Programplan för NA och längst ner - programstruktur (brickor av vilka examensbeviset byggs):

    Matematik 1a eller 1b eller 1c får ingå inom de gymnasiegemensamma ämnen. Det är fördelaktigt för dig att ta in det betyget (i matte 1b eller 1c) som är högre.
    Programfördjupningskurser på naturvet.programmet (som är tillåtna) finner du i listan i Programplanen för NA, länk ovan.
    Inom individ.val får man ha vilka kurser som helst, 200p (alltså 2 st. normalstora kurser), så om du har ngn kurs från ES som du har högt betyg i, kan du ha den inom individ.val - oavsett vad det är för en kurs.

    Ytterst blir det upp rektorn på den skolan från vilken du tar ut examensbevis, att besluta om hur ditt examensbevis kommer att se ut. Det praktiska ansvaret brukar vara delegerat till SYV eller till en biträdande rektor, men vid oklarheter är det rektorn som bestämmer.

    Meritvärde
    Det är med ditt meritvärde som du konkurrerar om plats på en svensk högskoleutbildning, och det består av Jämförelsetal + Meritpoäng (om man har några). Var god läs info på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Jmf-tal är betygssnittet. Meritpoängen kan du få för godkända betyg i Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 samt för högre kurser i matematik.