naranciaasupremacy

    Om man går ut gymnasiet med studiebevis för att man inte kommit upp i 2250, så kan man ju läsa upp poängen på komvux. men måste det vara dem kurser man Isåfall fick F i, eller kan man välja någon annan kurs så man helt enkelt får poängen som saknas bara?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vissa kurser på gymnasienivå är obligatoriska även för examensbevis från Komvux. Allmänt, så är det inte nödvändigt att läsa samma kurser på komvux som man läst på gymnasiet och fick F i. Men om du t.ex har F i matematik 1, då måste du försöka få godkänt betyg i den kursen för att den är obligatorisk och måste ingå med godkänt betyg. Exempel på obligatoriska kurser som måste ingå (med Godkända betyg) i examensbevis från komvux: Matematik1, Svenska1 och Engelska 5.
    Vilka andra kurser som också måste ingå med godkänt betyg (i examensbevis från komvux) beror på vilken typ av examen det är.
    Vi rekommenderar göra planring mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux; du kan i ditt examensbevis från komvux ta in max 150 F-poäng men det är inte fördelaktigt för dig att göra det. Fundera på om du i stället läser under längre tid (150 poäng läses på heltid på 7.5 veckor) och tar ut examensbevis utan F-betyg.

    Studie- och yrkesvägledare