syv

    Hej, fritidspedagog som utbildade sig 2000-2003 vill få behörighet att undervisa i matte upp till åk 6. Hon vill samtidigt arbeta deltid så det är distans som gäller, är inte heller aktuell för VAL. Vad ska hon läsa in? Hon har 180 hp fördelat på kurserna; Allmän lärarkunskap 1, 2 och 3. 30 hp x3= 90 hp Programspecifik kurs 30 hp Pedagogiskt drama och rollspel som metod 7,5 hp Friluftsliv 7,5 hp Idrott och hälsa (9-13 år) 7,5 hp Introduktion i fritidspedagogens yrkesroll 30 hp Bild 1, med inriktning mot egen träning 7,5 hp Klienten har varit i kontakt med ett flertal syvar på universitetet men ingen har kunnat hjälpa henne. Jag arbetar själv på grundskola och har inte koll på detta. Skulle bli otroligt tacksam för hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!
    När det är lärarbrist, får även obehöriga undervisa (här gäller det i så fall rektors/arbetsgivarens bedömning). Om man i några år arbetar som obehörig lärare, kan man sedan ofta komma med i något projekt, t.ex i VAL.
    Vill man bli behörig, så är det att få ut Lärarlegitimation med rätt behörighet i den, som gäller. I grunden för lärarlegitimation ligger lärarexamen. Fritidspedagogexamen och lärarexamen är olika examina, så jag tror inte det är en enkel komplettering som skulle "fixa" problemet. Lärarexamen får man antingen i slutet av lärarprogrammet, eller om man först läser tillräckligt antal högskolepoäng inom "sitt undervisningsämne" och sedan kommer in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Att gå via lärarprogrammet är en säkrare väg, för att man vet inte var KPU kommer om några år erbjudas.
    Om det handlar om att få behörighet att undervisa i upp till årskurs6, ej för högre årskurser, så kanske vägen via Förskollärarprogrammet kan funka. Inom förskollärarprogrammet brukar man ha valbara kurser som gör att man får förskollärarexamen + behörighet att undervisa i något ämne upp till årskurs6 på grundskolan.

    Förskollärar- och lärarlegitimationer utfärdas av Skolverket. I grunden, som regel, ligger Examen: antingen Lärar- eller Förskollärarexamen (förskollärarexamen fås i slutet av förskollärarprogrammet).
    Studievägledare på lärarhögskolorna bör kunna svara på den frågan som du ställer här. Svaret kan dock bli att personen behöver läsa en ny utbildning, och inte komplettera sin tidigare utbildning.