SYV / rektor

    En elev har betyget E i Fysik 1 och betyget A i Fysik 2 och ska söka in till en högskole-ingenjörsutbildning. Både fysik 1 och fysik 2 är för eleven utökade kurser. Går i detta fall bara betyget i Fysik 2 in i elevens jämförelsetal eller åker båda kurserna och dess betyg in i jämförelsetalet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    i det fallet du beskriver räknas betyget i fysik 2 in i elevens jämförelsetal.
    Betyget i fysik1a räknas inte in, för att kursen är i elevens examensbevis U-kurs ("utökat"). U-kurserna från elevens examensbevis räknas in i jämförelsetal i två fall:
    - om kursen krävs för särskild behörighet
    eller
    - om kursen ger meritpoäng
    Fysik1a kräv inte för särskild behörighet; det är fysik2 som krävs.
    Fysik1a ger inte meritpoäng heller, därför kommer betyget i fysik1a inte räknas in.
    ****************
    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/reportage/meritpoäng
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare
    • SYV / rektor : Hej, tack för ett snabbt och tydligt svar. Jag är nöjd.
    • Milla : Bra!
    • SYV / rektor : Hej igen Milla, tänkte bara kontrollera att samma sak gäller för svenska 2 och 3. Alltså om en elev har svenska 2 och 3 som utökade kurser. Går då endast betyget för svenska 3 in i elevens jämförelsetal?
    • Milla :

      Nej, både svenska 2 och svenska 3 (betyg i de kurserna) räknas in i elevens jämförelsetal; detta för att båda de kurserna krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier.

    • SYV / rektor : Tack för snabb och bra respons, då vet jag.
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer