Hej Hanna!

    Utan godkänt betyg i Matte från vårterminen i åk9 på grundskolan blir man tyvärr inte behörig att läsa på de "nationella gymnasieprogram" och vilka som inte är Nationella - så är det IB-programmet (men till den blir du inte heller behörig) och så är det IM, till vilka du blir behörig: Yrkesintroduktion, PRO (Programinriktat Individuellt val) och Preparand.

    Om Preparand läs här >>

    Om PRO, programinriktat individuellt val, läs här >>

    Om Yrkesintroduktion läs här >>

    Och så finns det också ett annat program som heter Individuellt alternativ. Du kan läsa om det programmet här >> Individuellt alternativ är ej sökbart via gymnasieantagnigen. Det är via kurator, speciallärare och rektor - som man blir antagen på Individuellt alternativ.

    Du frågar om det finns någon musikutbildning på gymnasiet som inte kräver matte och svar är tyvärr Nej. Musik - är inriktning på Estetiska programmet som är ett nationellt gymnasieprogram & där krävs det bl a godkänt betyg i Matte för att bli behörig, men jag hoppas att du skulle kanske kunna få läsa några musikkurser om du läser på Individuellt alternativ, PRO eller på Preparand.

    Min förhoppning är att du kan få godkänt betyg i matte och komma in på Estetiska programmet, inriktning Musik - om det är det som du önskar.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!

    ANNA