Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du får gärna titta på listan av utbildningar på de svenska lärosäten på studera.nu/jamfor-utbildning?q=kinesiska  -- där ser du vad som finns i utbudet av utbildningar inom högskola-universitet just nu. Utbildningsutbud förändras, dock. Hur utbildningsutbud kommer se ut om 3 år, kan ju ingen veta exakt. Det är bra om du så snabbt som möjligt kan lära dig så mycket kinesiska som du kan. Har du mot slutet av gymnasiet godkänt betyg i gymnasiekurs Kinesiska 3, kommer säkert flera utbildningar bli "öppna för dig". Det kan dock eventuellt finnas någon eller några utbildningar som inte kräver godkänt betyg i Kinesiska 3 - i så fall är det kurser som heter "Kinesiska, nybörjare" som du får hålla utkik för. Utbud fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Om du kommer söka till höstterminen till en utbildning på en svensk högskola eller universitet, så är det troligt att utbud kommer bli fullständigt och synligt i mitten av mars samma kalenderår - för att anmälningsperioden till höstterminen. brukar ligga från mitten av mars till mitten av april (men även det kan förändras), Bra om du håller utkik på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu
    Självaste ansökan gör man idag på www.antagning.se --- om samma webbplats är kvar när det blir dags för dig att söka eller om det blir en annan adress till en ny webbplats, får man se när det börjar närma sig.
    Information om studieformen Universitet & Högskola, i Sverige finns bl a på Framtid.se/studier/universitet-högskola
    OBS! till alla utbildningar på de svenska högskolor och universitet krävs alltid Grundläggande behörighet till högskolestudier. Även särskild behörighet kan också krävas, men det gör det inte alltid, medan grundläggande behörighet krävs alltid. För att du direkt efter gymnasiet ska ha grundläggande behörighet behöver du uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet och ha godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Du får gärna läsa om kraven för examensbevis från gymnasiet på gymnasieGuiden.se/examen

    Studie- och yrkesvägledare