"Förälder till en elev"

    Hej! Jag och min särbo har planerat att flytta ihop inom en snar framtid och tittar då på möjligheter som finns i våra respektive länder. Frågan i sig är väl egentligen vad det finns för möjligheter och tankar för en danska som kommer till Sverige utan någon utbildning. Bör personen i fråga ta språkkurser för att lära sig svenska, isåfall finns det möjlighet till ersättning under denna tid?, Bör personen söka sig till yrken som inte har krav på svenskkunskaper?, Vad finns det för exempelyrken på detta samt hur hittar man det smidigast? Personen har fullgoda kunskaper i Engelska och Danska vilket gör att en del svenska kan vara förståeligt till en början men bör vara relativt enkelt utveckla. Vad är era bästa alternativ och förslag?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    Min första tanke är att jag vill råda dig/er att söka information på Sajten Öresund direkt och vid behov även kontakta de som jobbar där. Kontaktinformation finns på oresunddirekt.se/se/kontakt-och-vagledning
    En annan sajt med relevant information är webbplatsen Hallå Norden!
    Vad gäller språkstudier, så kanske kan personen din fråga gäller både bedriva självstudier i svenska men även läsa på komvux - t.ex om hon kan direkt komma in i SAS grund, svenska som andraspråk (motsvarande årskurserna 7 till 9 på grundskolan, men för vuxna).
    Vad gäller ersättning under studietiden, så är min uppfattning är att medborgare i Norden har samma rättigheter i alla nordiska länder, alltså borde hon i så fall ha rätt till studiemedel från CSN om hon läser en utbildning som är studiemedelsberättigad. SFI är inte studiemedelsberättigad, men grundskola är den, därför är det ekonomiskt fördelaktigt för henne att hoppa över SFI och gå in i grundskolestudier i svenska direkt.
    Om man bor och vill arbeta i Sverige, är det en stor fördel att kunna svenska så bra som möjligt, oavsett var man ska arbeta eller vad man ska studera.
    Vad är personens ålder? Vilka yrken är hon intresserad av?
    Du skriver om att hon inte har någon utbildning men hon gick väl i skolan i Danmark? Har hon klarat grundskola eller kanske t o m gymnasiet?
    Jobben där ingen yrkesutbildning krävs och där man kan klara utan att kunna svenska är mycket få och blir allt färre med stor konkurrens (många sökande på varje jobb som t.ex städare/lokalvårdare, tidningsbud och andra arbeten som inte nödvändigtvis kräver ngn specifik utbildning).

    Studie- och yrkesvägledare