Annathunberg
    Hej!
    Jag har hört något om att det finns vissa program där man kan läsa de som pusselbitar där man söker varje kurs för sig.
    Nu är det så att jag bor i Göteborg och har inte möjlighet att flytta till andra orter, däremot kan jag pendla till tex. Trollhättan, Halmstad och Borås.
    Jag håller på att ändra och fixa till mitt betyg och kommer att vara färdig någon gång i Augusti, jag tänker söka direkt till Högskola (vår termin). Dock finns det inte många alternativ ( mina poäng kommer att hamna på 15,5-16,5).
    Jag har inte tänkt på en specifik utbildning men däremot vill jag ha något som leder till bra jobb och bra framtid.
    Om det inte startas program till vår (utom sjuksköterska) finns det andra program som man läser kurs för kurs?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbud av högskole-universitetsutbildningar med start Våren 2024 blir fastställt till första dagen i anmälningsperioden, som blir den 15 september 2023, så det får man se då vilka kurser och program som kommer att bli sökbara.
    Tänk på att det finns många utbildningar även inom andra skolformer t.ex inom yrkeshögskola - se utbud på www.yhguiden.se
    Yrkeshögskoleutbildningar kan starta "lite när som helst", många startar i augusti och i januari men finns också de som startar mitt i terminer... så det gäller att titta noga på startdatumen. Även ansökningsperioderna kan ligga lite när som... och du kan komma in på en yrkeshögskoleutbildning (det är i alla fall inte omöjligt) även utan fullständiga gymnasiebetyg. Yrkeshögskola kan göra undantag (vilket högskolor och universitet inte kan) och ta in även obehöriga.
    Kika gärna på listan av yrkeshögskoleutb.som ges i Göteborg: yhguiden.se/resultat?Göteborg och på de som ges på distans: OBS" ofta är det dock ett antal obligatoriska träffar som ingår; yhguiden.se/resultat?studieform=distance

    Studie- och yrkesvägledare
    • Annathunberg : Jaha! Det visste jag inte! Och angående yrkeshögskola… nej tänker inte göra det. Tack!
    • Milla : Du bestämmer själv vilka utbildningar du vill söka till.