Farid

    Hej! Detta är för en vän som är intresserad över att plugga till projektledare inom handel och hon vet inte vilka skolor som är bra och rekommenderande? Helst inom klassrum och vart hittar man dom skolorna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrke Projektledare är i Sverige icke-reglerat. Man kan få jobb som projektledare med olika utbildningar i bagaget. Någon utbildning som skulle heta "Projektledare inom handel" känner jag tyvärr inte till.
    Utbud av högskole-universitetsutbildningar med start hösten 2023 kommer fastställas till 15 mars 2023.
    Inom yrkeshögskola finns säkert många utbildningar som på sikt kan leda att man kan få jobb som projektledare i olika branscher, bland annat inom handeln. Din kompis får gärna titta på många olika utbildningar, bland annat på de här yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/cm-education-ab/agile-project-manager
    utbildning/tec-travel-educational-center/project-manager-meetings-events
    utbildning/ihm-business-school/customer-experience-specialist-ihm-stlm
    utbildning/berghs-school-of-communication/growth-marketer-berghs-stockholm
    utbildning/ihm-business-school/agil-projektledare-ihm-stockholm
    utbildning/ihm-business-school/account-manager-b2b-ihm-stlm
    utbildning/ihm-business-school/e-commerce-logistiker-ihm-stockholm
    utbildning/nackademin/business-intelligence-analytiker

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Du länkar utbildningar såsom utbildning/cm-education-ab/agile-project-manager men nämner att projektledare är icke reglerat. Betyder det att om jag exempelvis går utbildningen "It-Projektledare" på högskola runt 1,5 år heltid får man inte en "garanterad" plats. Utan det handlar om tur eller att andra fortbildar sig med denna utbildning?
    • Milla : Men en "garanterad" plats - menar du arbetsplats/jobb eller studieplats/utbildningsplats? Jobbgaranti finns, som regel, inte i Sverige. Platsgaranti inom utbildningsväsendet kan finnas i begränsad omfattning. Förklara gärna vilken "garanterad" plats du undrar över.
    • Elev :

      Med garanti menas att man exempelvis blir IT- projektledare utan komplettering. Alltså att det är möjligt med enbart yrkes högskola utbildningen för att bli It- projektledare. Garanti utbildningar är exempelvis civilekonom som gör dig behörig till att söka civil ekonom yrken osv.

      Medan It-Projektledare kan jag förvänta mig att bli IT-projektledare efter utbildningen eller kommer jag behöva kompletera med annat? Annat exempel är lärare eller psykolog man kan söka jobb och förvänta sig att landa jobbet med samma titel.

      Alltså om man går It-projektledare på yrkeshögskola kan man förvänta sig att man kommer få jobb som IT-projektledare?

    • Milla : Ja, om man får examen från yrkeshögskola från utbildningen IT-projektledare, då kan man förvänta sig att man kommer få jobb som IT-projektledare. Yrkeshögskoleutbildningar är kompletta utbildningar, ej förberedande inför en annan utbildning. Tanken är att man direkt efter examen från yrkeshögskola får jobb.
    • Elev : Okej tack för hjälpen! Jag tar och hör av mig till utbildarna. Tack igen för hjälpen.
    • Milla :

      Ja, gör det. Lycka till med din ansökan om studier och med allt annat! du får också gärna återkomma och berätta vilka svar du fick från utbildningsanordnare.

    Läs alla kommentarer