Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amelia!
    Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet: man måste ha både grundläggande och särskild behörighet. Högskoleprovet gör man för konkurrens; för att prövas i ännu en urvalsgrupp, HP.
    ***
    En annan fråga som du ställer - ställer du lite för tidigt. Det är till första dagen i anmälningsperioden som utbildningsutbud fastställs i sin helhet. Anmälan öppnar cirka kl.13 den 15 mars 2023 - se information på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum
    Dock kan studievägledare på lärarhögskolorna ofta ha förhandsinformation om vilka förändringar som planeras och ofta kan svara redan innan anmälningsperiod börjar om vilka utbildningar och av de vilka som är på distans, som ska bli sökbara.
    Jag vill råda dig se upp (lite) med "distans" för att det finns också Distans med obligatoriska träffar och de kan ligga olika ... t.ex kan man behöva spendera en hel dag på skolan varannan onsdag (bara för att ta ett exempel), och då måste du kunna åka till skolan i alla fall (inte varje dag men ibland).
    Jag kunde just nu inte hitta någon utbildning till grundlärare 1-3 på distans utan obligatoriska träffar. Utbildning på distans med obligatoriska träffar - se exempel på ltu.se/edu/program/LYGLA/LYGLA-Grundlarare-inriktning-mot-forskoleklass-och-grundskola-arskurs-1-3 och hig.se/LGGLY.FÖRS samt miun.se/utbildning/program/undervisning-och-manniskors-beteende/lararutbildning---grundlarare-med-inriktning-mot-arbete-i-forskoleklass-och-grundskolans-arskurs-1-3

    Studie- och yrkesvägledare