Sanna

    Hej. Fyller 24 i år och har ännu inga betyg från gymnasiet då jag valde andra vägar i livet. Men har alltid haft ett stort brinnande intresse för djur, speciellt smådjur. Och det skulle verkligen bli en dröm om jag fick arbeta med detta. Jag är intresserad av att gå vuxenutbildningen för att bli djurvårdare eftersom jag inte har några gymnasiebetyg. Har pratat med syv i kommunen där jag bor i men dom kunde bara hjälpa mig om jag valde en utbildning som redan fanns här. Har försökt leta på internet men kommer ingen vart i mitt eviga sökande. Men jag är i alla fall beredd på att flytta för att kunna gå just den här utbildningen. Så skulle blir evigt tacksam om jag kunde få en lista med alla städer som erbjuder djurvårdare som vuxenutbildningen. :) Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    enligt den information som jag har så erbjuder följande skolor Vuxenutbildning (inom KOMVUX) som motsvarar ungdomsgymnasiets utbildning inom NB/Djurvård:
    Stora Segerstads Naturbrukscentrum
    Naturbruksskola Svenljunga
    Svalöfs gymnasium
    Himmelstalunds utbildningscentrum
    Forslundagymnasiet i Umeå
    Dille-gård-naturbruksgymnasium
    Skolornas namn (ovan) är klickbara länkar som leder till presentationer av skolorna på www.gymnasieguiden.se - och i varje presentation på gymnasieguiden finns även länk till hemsidan (skolans egen hemsida).
    *** *** ***
    Om du kan tänka dig vilja jobba, efter utbildningen, med lantbruksdjur så finns några fler skolor som erbjuder den utbildningen för vuxna, inom KOMVUX, alltså den som motsvarar ungdomsgymnasiets utbildning på NB/lantbruk:
    Stiernhööksgymnasiet
    Grönt centrum på Gotland
    Önnestadsgymnasiet
    Vreta utbildningscentrum
    Stora Segerstads Naturbrukscentrum
    Naturbruksgymnasiet i Burträsk
    Forslundagymnasiet i Umeå
    Svalöfs gymnasium
    För övrigt, så är det också möjligt att även Munkagårdsgymnasiet erbjuder båda de utbildningarna för vuxna, alltså både utbildning inom NB/Djurvård samt utbildning inom NB/lantbruk.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sanna : Okej men jag menade utbildningar på komvux. Är för gammal för ett ” vanligt ” gymnasium. :)
    • Milla : Jo, naturbruksskolorna erbjuder ofta både utbildning för ungdomar och för vuxna, inom komvux. Du går in på gymnasieskolans presentation på gymnasieguiden och där finns adress och telefonnummer till skolan + snabblänk till skolans egen webbplats/hemsida där du antingen kan leta dig fram till komvux-utbildningen eller maila till skolorna om hur/var och när du ska ansöka om en komvux-plats.