Sheila
    Hej! Det är så att jag nu läser upp alla naturämnen på komvux för att kunna komma in på tandläkarlinjen senare och planen var att läsa två ämnen i taget så att jag kan bli färdig med alla ämnen (kemi 1och2, fysik 1och2, biologi 1och2 och matte 3och 4) till början av juni så att jag då kan söka in till uni inför höstterminen. Men det är så att jaginte tror att jag klarar att läsa tvp i taget då jag känner mig jättestressad och har svårt för dessa ämnen och jag tänker att det är bättre att satsa på ett ämne i taget och få högre betyg på det än att få lägre betyg men bli färdig fortare då min chans fömodligen då ökar att komma in om jag har högre betyg, eller är det ej så? Därför undrar jag vilka universitet i hela Sverige som har tandläkarlinjen och kommer att ha det i flera år framåt´(så de ej tagits bort från skolan när jag väl ansöker)? Oh min tredje fråga är då om ni vet om man kan ansöka att då studera tandläkarlinjen på någon av dessa skolor inför vårterminen och inte enbart inför höstterminen? Med hopp om hjälp, mvh Sheila

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila,

    i dagens läge kan man i Sverige läsa till Tandläkare på följande högskolor/universitet:
    Vi känner inte till några planer på att lägga ner utbildningen på någon av de lärosäten.

    På Göteborgs universitet och på Umeå universitet tar man in studenden till våren, dvs man kan börja på vårterminen.

    ***

    Ang. om högre betyg är bättre att ha är svar Ja! Ju högre betyg i gymnasiala kurser du får, desto större chans att komma in.

    ***

    Du skriver att du kämpar med naturvetenskapliga ämnen på gymnasial nivå. I så fall tycker jag du ska fundera över om just yrke Tandläkare>> är helt rätt val för dig. Det finns många yrken inom område "Hälsa" och du kan kanske hitta ngt. yrke som du vill satsa på, se gärna alla de olika yrkespresentationerna här>>

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare