Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om en arbetsgivare utomlands anställer med yrkeshögskoleutbildning till MED.SEKRETERARE då kan man givetvis jobba utomlands. Men om arbetsgivare i "utlandet" vill anställa med den utbildningen får man fråga respektive arbetsgivare. I Sverige får arbetsgivare anställa "vem de vill" som med.sekreterare för att det saknas krav på legitimation inom det yrket. Hur det blir i framtiden vet ju ingen med någon högre grad av säkerhet.
    Allmänt gäller: det är oftast mer fördelaktigt att gå högre utbildning i samma land där man senare vill arbeta; detta för att utbildningar i landet anpassas till ländernas unika behov och förutsättningar, regler och förhållanden plus att arbetsgivare i "respektive land" känner till utbildningarna i det egna landet ofta mycket bättre än utbildningar utomlands.
    Jag vill också "påminna" om språket... Om man går utbildning med undervisningsspråk svenska, lär man sig alla begrepp och uttryck på svenska men om man sedan vill jobba i ett land där det officiella språket är ett annat, så är man tvungen att använda sig av ett annat språk och det kan (i alla fall under de första åren) bli ett ganska stort problem. Så både reglerna och "hur man gör saker" samt vilka yrken som finns + vilket eller vilka språk man måste behärska är olika i olika länder. Givetvis finns det exempel på att folk med utländska utbildningar får jobb men då kan man många ggr behöva göra kompletteringar av sin utbildning (både genom kurserna och praktik). Det kan ta tid och i värsta fall kan visa sig vara mer eller mindre omöjligt. Det är inte ovanligt att man byter yrke när man byter land (för att man inser att det tidigare yrket och utbildningen man hade inför det yrket) är inte gångbart i det nya landet.
    tips! titta på många yrken på framtid.se - du kan t.ex börja med yrke/internationell-rattsvetare - och sedan får du gärna kika på yrken som t.ex författarehantverkaredansare, musiker, konstnär. Inom Hantverk visar Framtid.se cirka 90 olika yrken: se framtid.se/yrken/hantverk

    Studie- och yrkesvägledare