Elev

    Hej! Jag behöver verkligen all hjälp i världen! Om man har 16 i merit, vilka program kan man ha en trolig chans att komma in på som har höga löner. Utbildning ska helst finnas i Örebro eller helt på distans. Kan tänka mig vilken utbildning som helst bara det genererar hög lön, på universitet yrkeshögskola m.m. Har försökt komma in på ekonomi och juridik men lyckas inte pga. låga meriter. Så jag behöver hjälp med om det finns andra utbildningar som också genererar hög lön. Undrar även hur meritpoäng påverkas om man läser in ma3b då jag inte har läst denna.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du inte läst mer matte än matematik 2, då är utbildningar till Läkare, Tandläkare, Veterinär, fastighetsmäklare och inom ekonomi på universitetsnivån uteslutna, för att de utbildningar kräver mer matte. Om du får godkänt betyg i matematik 3b (eller 3c) blir du behörig till fler utbildningar, t.ex blir du behörig till utbildningar som leder till yrken fastighetsmäklare, civilekonom och andra ekonomiutbildningar på universitet/högskolorna i Sverige t.ex utbildningar till nationalekonom.
    Jag kan inte ge kort och exakt svar på din fråga - för att det är många faktorer som påverkar lön. Jag tycker det är viktigt att tänka på att du inte bara ska komma in på en utbildning men du ska sedan också klara hela utbildningen (får godkända betyg i alla kurser som ingår) för att kunna ta examen. Det är tyvärr så att långt ifrån alla som kommer in på eftergymnasiala utbildningar också lyckas genomföra hela utbildningen och ta ut examen. Sedan gäller det också få jobb (inte alla lyckas med det även om de har examen) + sedan också orka jobba inom det yrket i många år...  Att komma in på en utbildning är alltså endast första steget på den långa vägen mot en lyckad yrkeskarriär (därför ska man vara intresserad och duktig inom det kunskapsområde som man väljer utbilda sig inom).
    På högskole-universitetsnivån ställs ännu mycket högre krav, jämfört med gymnasiet, t.ex ska man ha godkända betyg i alla kurser som ingår i ett program (inte som på gymnasiet, där 90% av godkända betyg kan ge rätt att ta ut examen).
    Du kan försöka höja ditt meritvärde och du kan också göra högskoleprovet fler gånger (högsta resultat gäller); med resultat från högskoleprovet prövas du i HP-urvalet.
    Men jag har faktist ett konkret "förslag": många lärarutbildningar "gapar med tomma platser" (tyvärr är det så att yrket lärare är i Sverige, nu för tiden, inte särskilt populärt) men med lärarexamen som grund kan man inom några år avancera till att bli skolledare/rektor (ett ganska högavlönat yrke). Kika gärna på framtid.se/yrke/skolledare-rektor -- är det så att det står tomma platser på utbildningen då lär alla behöriga komma in. Så, du får gärna kika på utbildningar på lärarhögskolorna.
    Vad gäller meritpoäng, så om du söker till utbildning som ej, för särskilt behörighet, kräver matte, då ger godkänt betyg i matematik 2 en halv meritpoäng; och i matte 3 ännu en halv meritpoäng. Se information på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng
    Du skriver i din fråga bl a att du har försökt komma in på ekonomi och juridik men lyckas inte pga. låga meriter. Men du är ju (utan godkänt betyg i matematik 3) obehörig till ekonomiutbildningar på universitetsnivån, i Sverige; och obehörig kan ej antas, oavsett hur höga meriter hen har.
    Du får annars gärna kika på utbud inom yrkeshögskola. Se www.yhguiden.se
    Vad gäller löner, så är det, som sagt, en mycket svår fråga för att lönen påverkas av många faktorer som t.ex konjunkturen och geografisk "placering" av din tjänst + även av hur duktig du är på att löneförhandla.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej,
    du har i kommentaren uppgett att du har utbildning till lärare "i bagaget". Jag vet inte om du under lärarutbildningen tog studiemedel eller inte. Jag vill påminna om att studiemedel får man som längst för studier på eftergymnasial nivå för 6 läsår, totalt. Och CSN kan ej förlänga den tiden. Du får själv räkna ut hur många veckor med studiemedel som du har kvar att "ta av". Det är inte alla som vet om den begränsningen eller tänker på det... Tänker bara att det är viktigt att även ta den faktor i beräkningen inför planering av framtida studier.
    ***"
    Du har i rubriken till din fråga nämnt "Hög lön". Jag vill i det sammanhanget nämna "livslön"... alltså tänk på att om du t.ex läser en 3-årig utbildning från nästa höst (i stället för att du under de 3 åren arbetar) så har du "förlorad arbetsinkomst i 3 år" + kanske också lånar pengar av CSN som du sedan måste betala tillbaka. Så, det kan gå på "ett och ut" eller t o m kan man gå med ekonomisk förlust om man studerar under lång tid i stället för att arbeta (även "mot" lägre lön).

    • Elev : Jag funderar att läsa ma3b på komvux då jag inte har denna. Men undrar om det kan påverka meritpoången som jag redan har. Alltså kan (beroende på betyget man får i kursen ma3b) sänka eller höja nuvarande meritpoäng? Ang. den andra frågan så innehar jag redan en lärarutbildning men vill gärna leta efter andra utbildningar som man med 16 i merit troligtvis kan komma in på som helst är riktat mot någon form av administrativt yrke. Ang. ekonomin hade jag sökt på flertalet yh utbildningar men har aldrig lyckats komma in.
    • Milla :

      Om du har lärarexamen, kan du få jobb inom ganska många olika "administrativa" yrken; du behöver inte nödvändigtvis läsa mer. Men det är inte en nackdel att läsa mer matte, oavsett vad man ska göra sen... Du kan ej försämra din situation inför ansökan om utbildning om du läser en komvux-kurs. Matte3-betyget kommer räknas in endast om det krävs för behörighet eller om det höjer ditt meritvärde.
      Vilka jobb kan du med lärarexamen få, om vi bortser från yrket lärare? T.ex kan du söka jobb som Antagnignshandläggare, Utbildningsadministratör och även som Studievägledare på högskolor och universitet och som SYV (att ha SYV-examen är en fördel, men inte ett krav; man kan alltså få jobb som SYV med t.ex lärarexamen).