Chamo

    Hej! Jag är en tjej som tidigare jobbat med djur men vill nu vidareutbilda mig. Jag vill ha stadig efterfrågan på jobb, gärna dagtid / "kontorstider". Det är svårt att hitta jobb i djur idag. Det ska helst inte vara tungt fysiskt eller hektiskt då jag har skadat mig på gården jag jobbade på (jag kan inte röra mig lika bra och har ont ibland) och jag har stressproblem i familjen. Vilka branscher/yrken och utbildningar skulle passa utifrån detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår din fråga och vill hjälpa dig men kan inte garantera att man inom något yrke eller jobb inte kommer att utsättas för stress. T.ex kan man bli stressad av att pendla långt till arbetsplatsen eller av att arbetsplatsen är underbemannad. Så, arbetsuppgifterna ("rena arbetsuppgifter") är en del av jobbet men det finns också så mycket annat som spelar roll. Jag kan tyvärr inte ens säga någonting om att vilka arbetsuppgifter som inte kommer att stressa dig, för att vi alla är väldigt olika. Exempel: en person kan tycka att det är stressfritt att köra tåg (jobba som lokförare) och en annan person kan tycka att det är väldigt stressigt (för att det kan ju "hända ngt" på vägen...). Vad som stressar oss är väldigt olika från en person till en annan.
    Eftersom du uppger att du inte kan ha tunga (fysiskt-tunga) arbetsuppgifter, så ska du givetvis inte satsa på yrken som Flyttarbetare, Grovarbetare eller Byggnadsarbetare men om vi tar Barnskötare och Förskollärare som exempel, så tycker man att det inte är fysiskt krävande jobb men man kan ha fel (jobbar man på avdelningen för små barn, upp till 3 år, så behöver man lyfta upp barnen ganska många ggr under en arbetsdag, och det kan på så sätt upplevas som ganska eller t o m mycket fysiskt krävande och det är inte alltid man kan välja på vilken avdelning inom förskola man ska jobba).
    Det, alltså, inte alltid är helt självklart vilka jobb som är respektive inte är fysiskt krävande. Och det är ännu mycket svårare att skriva en lista på  stressfria yrken. Det finns även många andra aspekter att ta hänsyn till - t.ex om man är höjdrätt då är yrken som sotare, takläggare och kranförare inte att tänka på.
    Vissa yrken kräver mycket lång utbildning, t.ex är psykologprogrammet, apotekarprogrammet och veterinärprogrammet fem-åriga utbildningar (man läser 5 år på heltid) och vill man inte läsa en så lång utbildning, så kan man inte bli verksam inom ett yrke som kräver den utbildningen.
    Det finns tusentals olika yrken och många olika "aspekter" att tänka på - bland annat:
    - "kan jag med de betyg jag har komma in på den utbildning som krävs?"
    - "är prognosen vad gäller arbetsmarknaden god?" (alltså, blir det relativt lätt att få jobb inom det yrke som jag vill utbilda mig till)?
    Mitt råd är att du tittar på många olika yrken. På www.framtid.se finns över 2.ooo presentationen av olika yrken.
    Du får gärna samråda med oss här på FRåGA SYV men vi kan, som sagt, inte garantera att det blir stressfritt för dig inom något yrke.

    Studie- och yrkesvägledare