KajsaR

    Hej! Jag har träffat en karriärcoach på arbetsförmedlingen som tipsade om er för vidare guidning. Vi gjorde ett test hos henne som gick ut på att ta fram mina sidor, erfarenheter och vad jag vill jobba med framåt och således skaffa en utbildning för (jag vill läsa på högskola för att öppna alla dörrar!). Hon sa jag skulle skriva till er att de jag vill använda mig av i in karriär är: att samtala (professionellt), agera coach, ge stöd, analysera och granska. Inom vilka utbildningsvägar eller yrken ska jag kika närme då? Förstår det är komplex fråga, individuellt osv osv men rent generellt. Hon tipsade då om att kontakta er och nu gör jag det. Har läst NA på gymnasiet fast som specialiutformat program där jag valde bort fysik B och lade till en geografikurs och 2 psykologikurser istället och har ca 15 i merit samt 0,7 på högskoleprov men ska skriva högskoleprov i vår igen o siktar på ännu högre då. Bäst betyg fick jag i biologi, psykologi, svenska och religion.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    www.framtid.se beskriver vi över 2.ooo olika yrken och du får gärna kika på så många av dem som du vill/orkar.
    De egenskaper som testet visade att du har är väldigt användbara i många olika yrken, kunskapsområden och brancher!
    Det du skriver om att läsa på högskola för att ha "alla dörrar öppna" tycker jag dock inte alls stämmer.
    Det är inte ovanligt att med examen från högskola-universitet gå arbetslös; och t o m med 2 eller 3 olika universitetsexamina gå arbetslös. Högskole-universitetsutbildningar är ganska långa och "teoretiska" och sällan innehåller praktik eller ngn vidare "anpassning till verkligheten" men "missförstå mig rätt" nu! givetvis finns det universitetsutbildningar som leder raka vägen till jobb; utbildar man sig till läkare, sjuksköterska eller lärare lär man inte gå arbetslös (i fall man är "lagom kräsen" och inte kräver för mycket i lön eller annat som arbetsgivare inte går med på...). Men många universitetsutbildningar ger bred teoretisk "bas" och inte några konkreta yrkeskunskaper. Arbetsgivare kan många gånger välja att anställa någon med mer praktisk utbildning som t.ex utbildning från en yrkeshögskola. Du får jättegärna kika på YH-utbildningar; de är kortare och mer praktiska och visar mycket bra resultat i att "ge jobb" direkt efter examen och t o m redan innan man är färdig med sin yrkeshögskoleutbildning. Det blir allt vanligare att man blir anställd redan innan man är färdig med utbildningen inom yrkeshögskola. Kanske får man något lägre lön (som ingångslön) men man börjar ju också jobba tidigare (jämför - om man läser på universitetet i fem år eller att man läser på en yrkeshögskoleutbldning i 1,5 eller 2 år... alla de åren som man redan jobbar och tjänar pengar bidrar ju till livslönen, så totalt sett, förlorar man inte på att gå en kortare utbildning och börjar jobba snabbare(tidigare) jämfört med att gå en längre utbildning och sedan "kräva" högre lön, men det finns ju inte ngn garanti på att ens få jobbet...).
    Fundera på om du vill utbilda dig till lärare. Det är lärarbrist och man lär inte bli arbetslös om man är legitimerad lärare.
    Testresultat du fick (som visar att du är bra på att samtala (professionellt), agera coach, ge stöd, analysera och granska) passar väl inom väldigt många olika yrken, bland annat inom läraryrket. Lärare samtalar med eleverna och deras föräldrar/vårdnadshavare, många lärare är mentorer för eleverna (och tillämpar coachande förhållningssätt), lärare bör ge stöd åt eleverna, de analyserar och granskar elevernas förmågor och resultat. Så, det tycker jag passar väldigt väl inom din personlighet att bli lärare. Det finns många olika läraryrken: från förskollärare till högskolelärare. Utbildning till lärare ges i Sverige på lärarhögskolorna.
    Beskrivning av olika läraryrken finner du på www.framtid.se - du kan t.ex börja med att kika på:
    yrke/lärare i fritidshem
    yrke/ämnaslärare
    *********
    Kika också gärna på exempel på utbildningar inom yrkeshögskola:
    utbildning/ihm-business-school/marknadskommunikator-digitala-medier-distans
    utbildning/vardyrkeshogskolan/handledare-inom-lss-och-socialpsykiatri-distans
    utbildning/uddevalla-yrkeshogskola/digital-butiksledare
    **********
    Men tillbaka till dina önskemål om att läsa på högskola-universitet. I så fall titta i första hand på framtid.se/yrke/kurator - du behöver söka till socionomprogrammet för att ta ut socionomexamen (det tar 3,5 år) och sedan brukar man jobba i några år (ofta inom socialtjänsten) och sedan söker påbyggnadsutbildning på ett år på heltid eller två år på halvtid för att därefter ha en chans att få anställning som kurator. Yrken som Skolkurator och Kurator inom hälso- och sjukvården är mycket eftertraktade med många sökande på varje ledig tjänst. "Bara för att" man har rätt utbildning betyder inte att man också får anställning. Men socionomexamen öppnar upp för många olika yrkesalternativ, t.ex
    Familjebehandlare, se framtid.se/yrke/familjebehandlare
    Adoptionskonsult, se framtid.se/yrke/adoptionshandlaggare

    Studie- och yrkesvägledare
    • KajsaR : Hej hej! Du gav tips om lärarutbildning och senare skrev du "men tillbaka till dina önskemål om att läsa på högskola", jag trodde lärare var högskoleutbildning eller kan man läsa den på YH också? Kan man vara eftertraktad för andra jobb om man är utbildad lärare eller är det hugget i sten om man läser till lärare att det är lärare eller kassan på Ica om man blir utbränd (typ) som gäller?
    • KajsaR : Ps. Läst om socionom en del och jag tycker det låter spännande men det blir enormt sågat på Flashback tex, att det skulle var en utbildningar för muppar utan iq och "vänstermänniskor"? En person skrev att det inte finns en enda människa ur det "högra" blocket som skulle läsa till socionom. Finns det någon halvsanning i detta eller varför verkar denna roll va så sjukt smutskastad?
    • KajsaR : detta program låter intressant också: https://www.miun.se/utbildning/program/sprak-litteratur-historia-och-religion/programmet-for-litteratur-och-skrivande/ och passar in på min personlighet men det är kanske ett av de program som kanske blir svårt att få jobb efter? jag hade kunnat tänka mig jobba som författare eller journalist ocksåå - kanske lika mkt som nåt annat med tanker på att jag älskar att skriva och ofta får höra jag är bra på att uttrycka mig i skrift (när jag skriver i professionell roll).
    • KajsaR : Och vad gäller lärare, vad är för- resp nackdelen att va lärare för olika åldrar`? Tex F-3 kanske har större "respekt/glädje" för sin lärare än en 7-9 medans en 7-9 klass är mer "självgående" på raster osv. Och olika aktiviteter, mer aktiviteter med en F-3 med bad, pulka osv osv medans med en 7-9 mer "sätta ner foten"-tag?
    • KajsaR : Många frågor tack för svar!!
    • Milla : Lärare är en högskoleutbildning... förlåt om det blev förvånande för dig. Jag vill framhäva att eftergymnasiala utbildningar finns i Olika skolformer. Lärare... för att bli behörig krävs lärarlegitimation och i grunden för den ligger lärarexamen som kan, i Sverige, endast fås genom studier på lärarhögskolan (universitetsnivån). Men när det är lärarbrist så kan ibland "vem som helst" börja undervisa (med vilken tidigare utbildning som helst, enligt arbetsgivarens bedömning). Så du kan redan nu söka lärarjobben, om du vill.
    • Milla :

      fortsättning om lärare - jag tycker det är en stor skillnad på de lärare som sätter betyg respektive de som inte sätter några betyg. Betygssättningen är en stor "grej"; både eleverna och föräldrarna kan ha många synpunkter på hur rättvisa betygen är. Kanske lättare att sätta "objektiva betyg" om man är mattelärare, jämfört med om man är lärare i samhällskunskap eller språk. Som det är nu, så kan det på vissa grundskolor införas betygen redan från årskurs 4... men F-3 lärare sätter definitivt inga betyg och inte lärare i fritidshem heller. På folkhögskolorna (ej universitet eller högskola) finns utbildningar till Fritidsledare, som inte heller sätter några betyg. Om yrket fritidsledare se framtid.se/yrke/fritidsledare
      Med lärarutbildning kan man jobba även utanför skolvärlden, t.ex som Arbetsförmedlare eller som Studiestödsutredare. Se yrkespresentationerna på framtid.se/yrke/arbetsförmedlare och framtid.se/yrke/studiestödsutredare

    • Milla :

      Vad gäller socionom så kan man jobba på väldigt många olika ställen och i olika roller, och speciellt om man efter socionomprogrammet går påbyggnadsutbildning. Yrket Kurator inom hälso- & sjukvården har nyligen blivit ett av de Legitimationsyrken där legitimation från socialstyrelsen krävs och man måste därför tvunget ha examen från socionomprogrammet. Inom socionomprogrammet läser man mycket om socialtjänstlagen (vad olika sökande/klienter/brukare har rätt till). Jobbar man med myndighetsutövning vilket man gör inom socialtjänsten (många socionomer jobbar som socialsekreterare eller som biståndsbedömare) kommer man i kontakt med en del missnöjda människor som tycker de inte fick det som de har rätt till. Ofta träffar man (inom de yrken där socionomer ofta är verksamma) personer som på olika sätt har det svårt och ibland finns det inte så mycket man kan göra för att hjälpa dem (t.ex resurserna räcker inte till eller tuffa prioriteringar måste göras); man samtalar också med personer som upplever stor sorg (t.ex död av nära anhörig eller vän) och hen som träffar de personer måste vara ganska tålig (psykiskt sett) annars kan man gå in väggen och inte kunna utföra sina arbetsuppgifter.

    • KajsaR : tack för svar. kan man jobba som utredare hos polis med en socionom examen? tex vara med och utreda i fall som lilla hjärtat osv.
    • Milla :

      Om man saknar polisutbildning då är det som civilutredare i så fall eller som administratör (civilanställd) som man kan bli anställd hos polisen. Men tjänster som civilutredare finns att söka ibland, inte alltid. Och sedan är det upp till de som anställer att välja med vilken utbildning de anställer. De tittar på vilka som sökte; min uppfattning är den att i fall någon som har juristexamen söker, så kommer hen ha företräde (stor fördel) i anställningsprocessen; vidare kan polisen prioritera anställa de som har vissa språkkunskaper vilket de då kan se som stor fördel för att de ska i så fall slippa beställa tolkar när deras egna anställda kan tolka och även läsa dokument som är skrivna på andra språk än de vanliga i Sverige språken, som många kan, nämligen svenska, engelska, tyska, franska och spanska. Så, det finns inga som helst garantier på att kunna få anställning som civilutredare, oavsett vilken utbildning man skaffar sig. Men det kan gå och ibland även utan högskole-universitetsutbildning i bagaget. Det är inte förbjudet att som civilutredare anställa med vilken utbildning som helst eftersom yrket är icke-reglerat. Kan man minst ett "ovanligt för Sverige" språk och har någon form av högre utbildning inom samhällskunskap eller juridik, eller lärarexamen (det är utbildning med pedagogisk inriktning, kan man säga...) då har man i alla fall en chans att kunna få jobb som civilutredare. Ännu bättre om man, dessutom, även har utbildning från polishögskolan med sig "i bagaget".

    • KajsaR :

      Okej. Men åter till socionom. Det känns ju som att den utbildningen checkar i alla boxar för de som karriärcoachen på arbetsförmedlingen ansåg jag hade. Men skulle du säga socionom passar mer in på detta än sjuksköterska? Har nämligen vart lite halft inne på de också för att få en utbildning som man aldrig är utan jobb med o kan jobba som även utomlands. Men det som talar emot SSK är att jag ej vill jobba med att hjälpa ”vem som helst” utan jah Jill jobba med barn och föra barnens talan eller påverka deras tillvaro/framtid för dom är helt oskyldiga och kan inte själva göra det. Jag vill inte sitta och rådge en kedjerökare att sluta röka eller sen ta hand om hen när den fått lungcancer eller tex ta hand om en man som dragit på sig sjukdomar pga dåligt leverne  utan jag vill ha ett jobb där jag kan va med o påverka livet och framtiden för de som är i beroendeställning till oss vuxna och när jag hör om saker som lilla hjärtat osv så känner jag att det är DÄR min vilja att bidra finns. Då känns ett jobb som sjuksköterska där man istället ska hjälpa både kreti och pleti inte som min väg. Eller vad säger du? Är det socionom eller lärare? Jag har kollat alla YH-utbildningar men dom är inte nog för mig.

    • Milla :

      Jag tänker på att man som sjuksköterska kan vidareutbilda sig till Barnsjuksköterska eller till Barnmorska. Om du funderar på att bli lärare, då är det (med tanke på det du skriver om) kanske mest passande att du utbildar dig till förskollärare eller F-3lärare eller lärare för "tidigare år" och inte till ämneslärare på gymnasiet. Dock är gymnasielärare behörig att undervisa i samma ämnen även på grundskolan (på "högstadiet", alltså för årskurserna 7-9). Som socionom kan man j0bba på ganska många olika ställen, men första jobbet för många nyutexaminerade socionomer är på socialkontoret där man många ggr (tyvärr) hinner mer eller mindre endast administrera utbetalningar av försörjningsstödet (detta enligt det som jobbar där säger...). Men man kan också satsa på att vidareutbilda sig och söka sedan jobb som skolkurator. Kika gärna på framtid.se/yrke/skolkurator

    Läs alla kommentarer