Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32143 frågor besvarade.
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
7Poäng
Tobias
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och vilka gymnasiekurser vill de ha? Kan det vara en bra idea att läsa utomlands?
Finns det liknande arbeten inom exempelvis lingvistik med engelska som inriktning? Vad kan en professor förvänta sig lönemässigt? Vilken magnitud skulle studierna ha, det vill säga: skulle de vara tunga eller väldigt tunga?
Jag ber om ursäkt för de många och sporadiskt ställda frågorna. Tack på förhand och svara gärna på hur många eller hur få du vill!
Hej Tobias! Så roligt att du är intresserad i språk och är duktig på engelska! För att "jobba med engelska" måste man givetvis kunna engelska mycket-mycket bra (så bra "som möjligt")! :) Engelska används som "verktyg" inom många yrken, där huvudsysselsättning är en annan än att just "syssla med engelska" och därför finns det ett mycket stort behov av att lära sig engelska och då behövs det Lärare som kan undervisa.
I Sverige är ordet "professor" i första hand en Titel på en befattning inom högskoleväsendet, det är alltså Högskolelärare som fick anställning som just "professor" (de tjänsterna är få och mycket eftertraktade); ofta studerar man i många år och även forskar en hel del innan man kan få en chans att få professors-tjänst; finns inga som helst garantier att ens möjlighet att söka en sådan tjänst kommer att uppenbara sig. Tjänsterna är, som sagt, få och när de är upptagna, måste man vänta på att ngn går i pension och så annonseras tjänsten (om den inte "dras tillbaka" pga resursbrist)... men om du menar Lärare i engelska t.ex på gymnasiet eller på en folkhögskola eller på komvux - då är det betydligt lättare att svara ang. arbetsmöjligheter: de är goda och prognosen är att de förblir goda även i framtiden. Kika gärna på framtid.se/yrke/spraklarare Det är en fördel att ha engelska som modersmål (men det kan man inte bestämma sig för, utan att det är "som det är") - detta skriver jag för att uppmärksamma dig på att om du konkurrerar om en eftertraktad tjänst mot en person som har engelska som modersmål, så kanske du - av den anledning - förlorar (lärare i språk som har det språket som sitt modersmål kan många ggr prioriteras vid anställning). Läs så mycket engelska du kan. inom gymnasiet finns det Eng 5, 6 och 7. Och 5 och 6 är obligatoriska kurser på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, Eng7 är inte en obligatorisk kurs. Om din skola ger möjlighet att läsa engelska 7, välj läsa den kursen. Vad du ska läsa efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma dig för just nu. Det är nästan 2 år kvar innan du kan göra ansökan till eftergymnasiala studier och den utbildning du ska gå kanske ännu inte ens finns (utbildningsutbud förändras ju också ibland).
Jag ser att du läser på teknikprogrammet som fick mig att tänka på följande: kanske vill du satsa på att jobba med att översätta tekniska texter (bl.a instruktioner för användandet av teknisk utrustning) mellan engelska och svenska? För det behöver man goda kunskaper i de båda språken + goda kunskaper även i teknik!
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller blivande doktor i filolog. Det är en lång väg för att få en chans att bli en professor.
Lektor behöver inte vara professor men det är åtminstone docent grad som krävs.
Man kan börja med söka utbildning t.ex på Göteborgs Universitet, vid Institution för språk och litteratur
Vad det gäller lön, det är individuell avtalat, men man kan förvänta något mellan 40-60 tusen SEK i månaden. Och arbetstid oftast är delad mellan forskning och undervisning, det är ovanlig att någon är 100 % lector utan förskningsuppdrag.
Här är exempel av vad som står på jobbsökande portalen, var god se nedan:
Universitetslektor i engelska
Diarienummer:
PAR 2020/672
Arbetsform:
Tidsbegränsad anställning
Placering:
Institution för språk och litteraturer
Sista ansökningsdag:
2020-06-03
Ämnesbeskrivning
Ämnet engelska är språkvetenskapligt och litteraturvetenskapligt orienterat med examensrättigheter på alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i Översättarprogrammet, Internationella språkprogrammet och Språk och interkulturell kommunikation samt Ämneslärarprogrammet och Ekonomprogrammet. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser och satsar på att bygga ut nätbaserad undervisning och blended learning inom campuskurserna. Forskningen inom engelska bedrivs inom språkvetenskap, litteraturvetenskap och språkdidaktik.
Arbetsuppgifter
Anställningen omfattar undervisning, handledning och bedömning inom ämnet engelska på grundnivå och avancerad nivå, främst på kurser inom Ämneslärarprogrammet men också inom fristående kurs, såväl på campus som på nät. Även uppgifter av administrativ art kan ingå, inklusive kursansvar. Den sökande förväntas bidra till hela institutionens verksamhet, vilket även kan innebära undervisning inom ämnesövergripande kurser.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen i engelska eller i annat ämne som arbetsgivaren bedömer relevant.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen inom ämnet engelska eller annat för anställningen relevant ämnesområde. I urvalsprocessen kommer särskilt att beaktas dokumenterade meriter inom följande områden:
Pedagogiska meriter, visade genom dokumenterad erfarenhet av planering och genomförande av utbildning, inklusive handledning och examination (kursvärderingar är önskvärda),
Vetenskapliga meriter, vilka kommer att bedömas i relation till graden av originalitet och internationell förankring,
Erfarenhet av undervisning inom ämneslärarutbildningen, inkl. erfarenhet av besök och bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser),
Ledning och administrering av undervisning (t. ex. kursansvar och koordinering av kurser),
Förmåga att använda svenska i tal och skrift på modersmålsnivå.
Egen lärarutbildning (svensk lärarexamen) och högskolepedagogisk utbildning är meriterande.
Intervju och referenstagning kan också komma att utgöra grund för bedömning.
Anställning
Anställningsform: Vikariat längst t.o.m. 2021-08-31 eller tills ordinarie befattningsinnehavare är åter i full tjänst Omfattning: 75 % Placering: Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg Tillträde: 2020-08-15
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. För anvisningar för läraranställningar hänvisas sökande till Humanistiska fakultetens: https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1685/1685190_anvisningar-ovrig-larare-ansokan-180314.pdf. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vid eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: [email protected].
Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.
Notera att följande dokument ska bifogas ansökan (PDF-format): Doktorsexamensbevis Doktorsavhandling Eventuella läromedel Max 10 vetenskapliga skrifter i fulltext som sökande särskilt önskar åberopa Fullständiga meritportföljer för alla angivna områden Förteckning över examina och anställningar Förteckning över vetenskapliga, pedagogiska, lednings- och administrativa meriter.
Med titeln adjunkt menar man i Sverige en lärare i teoretiska ämnen på högstadiet och på gymnasiet, med relevant utbildning inom aktuellt ämne och pedagogik (tex ämneslärarexamen om minst 180 hp). Titeln adjunkt är dock på väg att försvinna från skolan i Sverige.
En lektor i svenska skolan är legitimerad lärare som också har avlagt en examen på forskarnivå (licentiat- eller doktorsexamen) och som under minst fyra års tjänstgöring arbetat som lärare i skolväsendet och under den tiden visat pedagogisk skicklighet.
Förstelärare är en annan titel i Sverige som betyder att en person är legitimerad lärare och arbetat i minst fyra år och visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. (Se även ”karriärtjänster”.)
Hej! vi fick idag svar från Örebro Universitet. Var god läs nedan:
För att bli lektor i engelska är vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:
· grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
· sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
· söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
· försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
· försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige) bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).
Hej! Jag sökte en kurs på komvux och fick streck (-) som slutbetyg, dock klarade jag alla prov och inlämningar på kursen utom en inlämningsuppgift. Dessutom har jag deltagit alla lektioner, jag har 100 procent giltig närvaro. Utifrån vad jag har läst...
Anna: :
Hej Karim,SYV-en sätter inte några betyg, det gör Lärarna och det är Rektorn som är ytterst ansvarig på en skola. Men enligt min erfarenhet så borde det vara rimligt att få F som... Läs hela svaret
Hej! Jag läste Ekonomiprogrammet och tog studenten, men tyvärr fick jag F i engelska 6 och som ett resultat fick jag inte gymnasieexamen, utan studiebevis. Nu, hösten 2020, sökte jag två kurser Engelska 6 och Naturkunskap 2, men nu vill jag hoppa av Naturkunskap 2...
Anna: :
Hej!det är läraren i kursen som avgör om det finns underlag för att sätta betyg eller inte. På ett ungefär... kan man säga att det är ofta så att i... Läs hela svaret
Om jag får godkänt i en kurs på gymnasiet men vill ha högre betyg i den kan jag då göra en prövning på komvux efter gymnasiet? Eller får man bara göra prövning om man inte fått godkänt i kursen?
Anna: :
Hej Alva!När man inte längre är gymnasieelev, får man göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika svenska kommuner/städer och det spelar ingen roll om man har godkänt betyg i kursen i... Läs hela svaret
Hej jag pluggar t2 till ssk. Pga depression har jag hamnat efter med tentorna. Jag hade tänkt ta ett avbrott efter jul för att sedan gå om denna termin när jag mår bättre men vill ändå försöka klara så mycket som möjligt. Jag har...
Milla : :
Hej Linn! Tråkigt att du lider av depression och ligger efter i din utbildning... Ang.tentan så tycker jag du ska gå skriva den: detta för att du kanske blir godkänd (gör ditt bästa och... Läs hela svaret
Hej!
Jag går sista året på SAMBET och har samma lärare i två kurser (etnicitet och kulturmöten samt internationella relationer). Jag har gjort alla uppgifter och redovisningar förutom två, som inte var viktiga. Då jag har hög frånvaro sa min lärare att jag ligger i riskzonen, men jag har fått...
Liselotte: :
Hej Anna, det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte SYV-ens. Det är Kunskaper som bör bedömas och inte, i första hand, närvaro på lektionerna men om eleven missar många... Läs hela svaret
Hej. Min utbildning läser bara idrott och hälsa 1. Kommer nog få ett F om inte sträck. Men ska byta skola utan att gå om, så jag undrar om det är möjligt att komplettera idrottsbetyget i nya skolan. Rektorn tillåter, men går det tekniskt sätt? Är det bättre med f eller sträck? Kan man enbart få...
Anna: :
Hej Frida,
med F betyg i Idrott och hälsa 1 och man inte har för många andra F och godkända betyg i vissa kurser, kan man ändå uppfylla kraven och få ut Examensbevis. Utan betyg i Idrott och... Läs hela svaret
Hej det är så att jag kommer få streck i modersmål och jag går första året på gymnasiet och det jag undrar över är vad det betyder och om det kommer påverka mig från att kunna få en gymnasieexamen? Vad ska jag göra?
Liselotte: :
Hej Arbertina,
det är tyvärr omöjligt att ge svar, om du inte uppger mer info. :)
Det som är viktigast att veta är om du läser Modersmål som en U-kurs (utökad)... Läs hela svaret
Min dotter går 2:a året på gymnasiet. Hon läser naturbruk med inriktning på Sjukvård. Då hon går ut kommer hon att vara djurvårdare. Då hennes plan är att efter något års arbete läsa till djursjukvårdare, så har hon detta året läst matte 2a, då det krävs för att söka. Min dotter har ADD och just...
Milla : :
Hej Helena!
Om läraren känner att hen har underlag för att sätta betyg, då sätter hen betyg och oftast är det så att efter halva kursen har... Läs hela svaret
Hej!
Gör det någon skillnad om jag skulle ha F eller streck i ett ämne från gymnasiet när jag söker komvux? Har jag rätt att läsa om kursen om jag har streck eller innebär båda att jag enbart kan pröva upp betyget i ett ämne?
Anna: :
Hej Georg,
du har aIItid rätt att söka tiII Komvux. Sedan är det komvux som prioriterar på oIika sätt. "Streck" och F betyg "hamnar" nästan aIItid i samma "box", dvs det är samma prioritet... Läs hela svaret