Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Arbertina,

    det är tyvärr omöjligt att ge svar, om du inte uppger mer info. :)

    Det som är viktigast att veta är om du läser Modersmål som en U-kurs (utökad) eller som en vanlig kurs.

    Om du läser Modersmål som U-kurs, utökad, det vill säga Utanför programmets 2500 poäng, då är det inte så farligt.

    Men om du läser Modersmål inom programmets 2500 poäng, t.ex som en kurs inom Inividuellt val, då kommer du utan betyg i den kursen sakna det obligatoriska antal betygsatta poäng och kommer med det inte uppnå kraven för examensbevis.

    Svara på min fråga, så kan jag ge dig ett svar.

    Om du inte vet på vilket sätt du läser modersmål - titta i din Individuellt studieplan. Om du inte har tillgång till den, fråga SYV eller din klasslärare/mentor. Du har rätt att ha tillgång till din individuella studieplanen.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : jag läser det som en vanlig kurs, men kan man inte läsa om kursen när man börjar i 2 ring? så att jag kan få gymnasieexamen
    • : jag läser det som moderna språk
    • Liselotte : Du kommer att ha studier till heltid /nya kurser/ nästa år också. Utöver det ska du då läsa även din "rest" (resterande kurs; dvs det du har missat) - nästa år också? Kommer du att hinna? Du kan ta in F betyg /men inte för många/ in i ditt examensbevis. Ett "streck" kan man inte ta in i examensbevis. Om din skola kommer att ge dig möjlighet att läsa om samma kurs, vet inte jag. Det måste du fråga på din skola. Prata med syv på din skola. Säg att du vill försöka uppnå kraven för examensbevis och fråga vad din skola kan göra för att underlätta för dig. Lycka till!