Cissi21

    Hej, jag är en elev i åk 9 och jag fundrar på att välja europa profil på polhem skolan. Man kan åka till antingen London, Madrid eller Paris, och jag antar att en tyska elev som jag är kommer att bli skickad till London. Men med tanken på att London inte längre är en del av EU längre så kanske det är annorlunda? Dessutom har jag inte svenskt pass. Jag är svensk medborgare men jag vet inte om det räcker för att kunna få åka utomland och får bidrag o.s.v. Så jag undrar om jag behöver göra något extra, som att söka visum och sånt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du vill komma in på gymnasial utbildning på Polhemskolan i Lund och välja Europaprofil. Det är ännu inte klart om du kommer in på den skolan. Jag hoppas att du gör det, men du måste först få antagningsbesked från antagningskansliet. Så, det är ännu lite för tidigt att tänka på passfrågan och visum och liknande detaljer. Enligt information på skolans webb, se lund.se/gymnasiewebbar/polhemskolan/utbildningar/europaprofil så är det inte alla elever som ansöker om att få åka och läsa vårterminen i årskurs 2 utomlands, som får den möjligheten, utan urval kommer att ske bland de elever som ansöker. Detta läser man på skolans webb: "Det finns ett begränsat antal platser vilket innebär att du, när du gjort ditt val, går igenom en ansökningsprocess. Det första steget i denna process blir att skriva ett personligt brev där du berättar om dig själv, dina egenskaper, erfarenheter, intressen och annat som kan vara väsentligt för oss att veta om dig. Dina lärare kommer också att bli ombedda att lämna in ett omdöme." Den eventuella resa och studier utomlands blir för din del aktuella under våren 2025 - det är alltså ganska avlägset ännu... Reglerna kan ändras över tid, bl.a vad gäller pass och visum-frågor. Givetvis är det bra att tänka framåt och förbereda sig i god tid, så jag tycker att när du kommer in på  Polhemskolan i Lund, så fråga personal på skolan om det som du frågar här nu. För att ha större chans att bli utvald till utlandstermin i årskurs 2 råder jag dig ha mycket god närvaro och försöka få så höga betyg som möjligt under årskurs1.
    Jag hoppas det ordnar sig på det bästa sättet! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare