Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    behörig till kandidatexamen med huvudämne Arkeologi kan man, i princip, bli på alla nationella svenska gymnasieprogram och på IB-programmet (det internationella programmet); detta för att den behörighet som brukar krävas består av Grundläggande + godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b. Grundläggande behörighet kan man få på alla gymnasieprogram. Samhällskunskap 1b är en obligatorisk kurs på alla högskoleförberedande gymnasieprogram; Historia 1b är en obligatorisk kurs på alla högskoleförberedande gymnasieprogram, förutom TE där man läser lite mindre historia.
    Så, du kan välja gymnasieprogrammet ganska fritt, om du på sikt vill bli Arkeolog. Men jag skulle i första hand rekommendera HU/inriktning Kultur - se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HU/kultur
    Exempel på skolorna som från HT-24 erbjuder bland annat HU/kultur:
    gymnasium/norra-real och cybergymnasiet-odenplan
    Kika gärna även på framtid.se/yrke/arkeolog
    Du frågar också vilka kurser eller ämnen man ska särskilt satsa på och det är kurserna i ämnet historia i första hand men tänk också på att för att uppnå kraven för examensbevis från gymnasiet krävs godkända betyg i väldigt många kurser. Utan examensbevis från gymnasiet kommer du sakna grundläggande behörighet och blir tvungen att komplettera efter gymnasiet innan du ska kunna söka till universitetsutbildning i arkeologi.
    Om kraven för examen från gymnasiet se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Jag rekommenderar att du gör ditt bästa i varje kurs du läser. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Alvinwn : Utbildar man sig först till arkeolog, att man tar kandidatexamen och sedan väljer inriktning inom arkeologi t.ex. Vilken kultur och världsdel
    • Milla : Om kandidatprogrammet med huvudämne Arkeologi var god se information på https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/arkeologprogrammet-kandidatprogram-h1ark - du kan också med fördel ställa frågorna till studievägledare på den institutionen där programmet ges. Allmänt gäller: vilka utbildningar som erbjuds och var de erbjuds förändras över tid. Du ska läsa 3 år på gymnasiet och först efter det kan söka till eftergymnasiala Utbildningar --- och det är ganska lång tid, 3 år... så du får återkomma till frågan om vilken eftergymnasial utbildning du kan/vill söka till lite längre fram, när det börjar närma sig... annars finns det risk att du nu planerar i detalj men sen, när det blir dags att börja genomföra din utbildningsplanering så finns inte de utbildningarna kvar (utan har kanske ersatts av andra utbildningar på andra lärosäten och med annat kursinnehåll och andra behörighetskrav).