Hampus
    Hej,
    jag heter Hampus och skall till vår söka in till en gymnasielinje. En av de saker jag skulle vela gå är EE och min fråga är går det att bli elingenjör om jag går denna linje eller måste man gå teknik för att kunna bli ingejör, tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Elingenjör eller "ingenjör" över huvudet taget är inte en skyddad titel... utan man kan, om man vill, kalla sig för ingenjör nästan med vilken utbildning som helst.

    Däremot CIVILINGENJÖR kan man endast kalla sig om man tar examen från Civilingenjörsprogrammet - och för behörighet krävs det bl a godkända betyg i matte 4, och i fysik 2 och i kemi 2 /eller lägst kemi 1/.

    Utbildningar till Elingenjör brukar finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskolan.
    På högskolenivå kan man utbilda sig till Civilingenjör eller till Högskoleingenjör. "Elingenjör" kan man också bli i egenskap av Gymnasieingenjör, om man läser fjärde året på Teknikprogrammet.

    Det finns inte ngt. kort och enkelt svar på din fråga. Det finns många olika vägar att gå.

    Om du vet att du vill läsa på högskola/universitet efter gymnasiet - välj hellre Teknikprogrammet;

    men om du vet att du vill med kortare utbildning komma ut i arbete snarast möjligt - välj EE; då ska du kunna få jobb direkt efter gymnasiet och du ska kunna läsa på yrkeshögskola; och det är inte omöjligt att komma in på högskola/universitet efter EE. Kika gärna på >> yrken inom elbranschen.