philip
    Hej jag går i gymnasiet i årskurs 1 och går industritekniska programmet och nu inför tvåan ska vi göra ett val om vi vill läsa matte 3 men jag har svårt för matte och om jag inte klara matte 2 så får jag intr läsa matte3 så min fråga är vilka linjer man kan komma in på högskolan med matte 2?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Philip,

    utbildningsutbud ändras och den utbilding som du ska gå efter gymnasiet, kanske ännu inte finns idag. Du ska ju söka till en eftergymnasial utbildning först om 2 år.

    Behörighetskraven kan också ändras till de "gamla utbildningar" - och inte bara höjas. Det finns exempel på att behörighetskraven sänks, ex. om man vill utbilda sig till Optiker>> - sänktes behörighetskraven ganska mycket för en kort tid sedan.
    Om du har svårt för matte och inte tror att du kan klara godkänt betyg i matte 3, är det smart att i så fall välja en annan kurs att läsa i stället.

    Ska du läsa matte 2 nästa läsår? Är du säker på att du får godkänt betyg i matte 2? Vi hoppas givetvis att du får det, men du skriver ju att du har svårt för matte. Om du inte får godkänt betyg i matte 2 blir du inte behörig till de utbildningar där matte 2 ställs som ett av kraven för att komma in.

    Det finns ett stort antal olika eftergymnasiala utbildningar och inte bara på högskolenivå, utan även på yrkeshögskola, på folkhögskolor, på privata skolor och det uppstår även nya studieformer, som KKU>> som inte fanns för bara några få sedan.

    Exakt vilka utbildningar som kommer att bli sökbara när det blir dags för dig att söka, kan man inte svara på idag. Det är för tidigt.

    Nya yrken uppstår också, ex. Drönarpilot>>. Det är mycket möjligt att du ska jobba i ett yrke som idag ännu inte finns! :)

    Mitt råd är att du kikar på de yrken som vi känner till idag - www.framtid.se

    att du försöker göra ditt bästa i varje kurs du läser.

    Hjälp med matten kan man få via Mattecentrum>> - som driver >>Räknestugorna i över 30 städer runt om i Sverige. på www.matteboken.se är alla mattekurser upplagda för självstudier och för repetition. Det är gratis att få hjälp från Mattecentrum.

    Du kan också prata med din mattelärare och fråga om det kan eventuellt vara så att du möjligtvis har "en släng av diskalkyli" och i så fall har du rätt till extrahjälp.

    Hälsningar och lycka till!

    Peter syv