Erik
    Hej! Jag heter Erik och är 16 år och går första året på Handels programmet. Jag vet inte riktigt om det är den linjen jag vill gå. Datumet är nu 11/05-15 och jag känner att jag kan vara lite sent ute.
    Jag undrar då vilken linje som passar mig!

    Jag heter Erik och går Handelsprogrammet. På min fritid gillar jag att sitta framför min dator, gå ut med min hund och kolla på film/teater. Samt gillar jag att vara på gymmet. Jag har gått igenom ganska mycket som har påverkat mig som person, bland annat att jag inte vågar göra en del saker, och jag har blivit mer tillbakadragen, nervös, svårt att koncentrera mig med mera. Det skulle jag gärna vilja övervinna.
    Jag gillar då självklart att sitta framför min dator på fritiden efter skolan. Jag är ganska lat och struntar ibland i mina läxor och prov. Jag har ett brinnande intresse för film skapande och skådespeleri. Jag har spelat teater ''from time to time''. Jag sommarjobbande bland annat, och då höll jag på med teater. Min dröm är att bli skådespelare/regissör som alla andra också drömmer om. Många säger att jag är duktig på det men det vet jag inte.
    Jag gillar att kolla på både film och teater. När jag väl är uppe på scen så blir jag lite scenrädd, men efter en stund så har bara levt mig in i rollen. Så jag är både lite scenrädd och inte. Jag gillar även att umgås med min hund, men jag skulle inte vilja jobba med djur, det är jag ganska säker på.
    Jag vet inte om det är försent att ändra linje och gymnasium nu kanske, för min skola har inte teater utbildning. Närmaste ser ut att vara Jönköping. Jag är väldigt intresserad av hur det går till att skapa film och skådespeleri. Jag vet inte om det är rätt linje för mig ändå. Vad tycker du som syv?
    Jag är inte direkt rädd att prata med folk, men det är andra saker på scenen.
    Jag skulle vilja arbeta med människor och hade till exempel inte kunnat arbeta på ett kontor. Jag vill vara social, och ha god kontakt med människor med mera. Jag skulle kanske även kunna tänka mig att plugga vidare efter gymnasiet. Jag är även väldigt bra på engelska, och ser ut att vara det ända ämnet i skolan som jag intresserar mig för.
    När det väl kommer till teater så har jag scenskräck ibland, och ibland inte. Jag är bra på att tala, har en bra röst. Många säger att jag har en berättar röst, och det är jag tacksam för. Jag gillar lite skolämnen som Religion och historia. Tycker även att Hotell och Turism programmen är intressanta. Finns så mycket som intesserar mig i alla dessa olika programmen, men som sagt så kan man bara välja ett program. På hotell och turism programmet får man även chans att jobba utomlands, men det är inte direkt min dröm tror jag.
    Jag hade lätt kunna tänka mig att jobba utomlands, det är faktiskt en dröm. Men vet inte vad. Hur ska jag gå tillväga. Vet ej vad jag ska göra! Som sagt så är min dröm att bli skådespelare eller regissör. Helt enkelt så skulle jag bara vilja jobba med något inom film branschen, men vad tycker du? Någon annan linje som passar mig, någon linje som passar mig?
    Tror du jag har någon chans att byta linje och skola snarast? Vill helst inte gå 4 år i skola. Vad tror du passar mig? Hur ska jag gå tillväga? Tror du att jag bara ska stanna kvar på min linje och hålla på med det på min fritid? Och kanske bara plugga vidare efter denna Handels linjen. Även fast jag ej tycker om linjen så mycket, jag vill ej plugga så super mycket, det orkar jag ej med! Kan du snälla vara ärlig och berätta vad du tycker, hoppas att jag är tydlig nog! Tack så mycket för att du läste detta.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Erik, tack för att du delar med dig av dina tankar och berättar mycket om vad du tycker om och vad du vill bli. Det är väldigt intressant att läsa.
    Du skriver att din dröm är att bli skådespelare eller regissör. Men sedan skriver du också att du kan tänka dig arbeta med någonting inom film eller teater och jag tolkar det som att du kan tänka dig göra annat inom film/teater än att just vara aktör eller regissör. Stämmer det?

    Jag har några förslag
    1. gör test på http://www.gymnasieguiden.se/testet och på http://www.framtid.se/test
    2. se på några yrkespresentationer http://www.framtid.se/yrke/ljudtekniker
    http://www.framtid.se/yrke/ljustekniker
    http://www.framtid.se/yrke/scenograf
    här menar jag att det finns många olika yrken som samarbetar för att en film eller en föreställning ska bli av. Det finns t.ex. utbildningar inom Yrkeshögskola http://www.yhguiden.se/utbildning/tillskaerarakademin-i-goeteborg/scenkostym-och-historiska-draekter där man lär sig göra scenkostymer.
    Skulle du kunna tänka dig arbeta med det, t.ex.?

    Andra yrken, t.ex. lärare - är också på sätt och viss skådespelare, där elever är - publiken och varje lektion är en liten föreställning (eller kan kanske bli det med rätt lärare).
    Du gillar Engelska. Kan du tänka dig att t.ex. utbilda dig till gymnasielärare i engelska och teater? Den utbildningen finns för närvarande på Göteborgs Universitet.

    Ang. det praktiska som ligger närmast i tiden: vad gör du nu? Stannar på ditt program eller försöker byta? För att kunna byta, måste det finnas ledig plats på utbildningen dit du vill byta och sedan är det rektors beslut om hen tycker det är för sent att ta in en ny elev eller om det går.
    Kontakta rektorer på alla de skolor&program dit du kan tänka dig att byta och fråga om de har ledig plats.
    Om du inte byter nu, kan du söka om till åk1 och gå om hela gymnasiet på ett annat program.
    Du skriver att du ej vill läsa på gymnasiet i 4 år. Men om du inte kan byta nu, då måste du läsa hela gymnasiet på ditt program - då blir det 3 år.

    Du själv har ett förslag också: att du ägnar dig åt teater på fritiden. Fördelar med det är att du slipper krav och press på att "prestera" inom film/teater, utan det blir en avkopplande fritid och du kan vara kreativ på ett "fritt sätt", dvs göra som du vill utan att behöva tänka på att någon annan har rätt att bedöma dina prestationer och du slipper tänka på det ekonomiska delen: att du måste kunna försörja dig genom film/teater, utan du skaffar dig en annan försörjning och gör inom film/teater bara det som du själv vill och när du vill det.

    Fundera lite på det jag skriver nu, hör med rektorer på de utbildningar dit du vill byta och hör av dig sen.
    Hälsningar
    Mikael SYV