Teresia
    Jag går teknik just nu och trivs med klassen och så. Jag har alltid haft hyfsat lätt för matte men vår lärare är så pass dålig och han dumförklarar de andra linjerna plus att man känner sig dålig å smått kränkt när man försöker fråga honom om hjälp. Jag drunknar i läxor och prov och jag har aldrig varit människan som gillar plugga eller som kan fokusera och orka med så mycket. Kemi är ett ämne jag aldrig förstått mig på oxh vi har mycket av de. Jag vill byta linje men jag vet inte till vilken. Har varit nära på att byta innan men det blev inte bra. Jag gillar inte so ämnen, inte no heller för den delen men har lätt för mycket annat. Jag gillar hjälpa människor, men är inte intresserad av kroppen å hälsa ex. Jag gillar heller inte när det är mycket muntligt och sånt som ex samhäll har. Allt är kaos och jag vet inte vad jag ska göra...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Teresia,

    det du kan göra nu att stanna upp, lugna dig och bestämma dig för att du ska söka om till åk1 tiII nästa år. Då har du gott om tid innan du behöver bestämma dig vad du ska söka för program. Under resten av detta läsåret kan du göra ditt bästa "men Iite Iagom" utan panik, utan press på att du behöver få höga betyg. Du får de betyg du får och så får man se sen... :)

    Om du söker om till nästa år - och kommer in i åk1, behöver du inte ta den platsen, utan kan fortsätta på din nuvarande utbildning om du vill. Du får alltså Valmöjlighet.

    Det är det bästa rådet jag kan ge dig.

    Andra tisp: prata med SYV på din skoIa, berätta hur du känner och be om råd.

    Kika på alla de tusentals yrken på www.framtid.se och se om du fastnar för något yrke. Du skriver att du gillar att hjälpa folk men inte genom att vårda dem. Du giIIar inte muntliga redovisningar, men då är kanske reseacher eIIer forskare rätt för dig vad det gäIIer yrke/karriär?

    Ang.Kemi - så är det endast kemi1 (en kurs i kemi) som är obligatorisk på Teknikprogrammet. Kemi2 Iäser man obligatoriskt endast på inriktningen Teknikvetenskap.

    Om tar mitt råd och försöker läsa i lugn och ro (så gott det går) under detta året och förbereda inför en ny ansökan till nästa år - läs på om olika program, inkIusive de yrkesprogrammen. Det är många gånger en stor fördel att ha ett yrke med sig från gymnasiet.

    På FT, inriktning Transport kan man t.ex få körkort för personbil, men även för buss och lastbil, truck mm. Inom Transport finns det många yrken, kika gärna på t.ex tågförare/lokförare, logistiker och transportplanerare.

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA