Emma0101

    Hej! Jag är så osäker på vilken linje eller vad det ens heter som jag vill göra/jobba med. Det som intresserar mig är hur hjärnan fungerar kring människor med olika diagnoser samt deras beteenden. Jag har pratat med en studievägledare men fick inte så mycket svar egentligen på vad det heter eftersom hon inte riktigt visste, så jag vet inte riktigt vad det är för kurser eller linjer eller inrikting jag ska plugga så ska försöka utveckla det lite mer och se om någon vet vad det heter och hur jag gör för att uppnå det. Det som intresserar mig med hjärnan är hur människor med olika diagnoser fungerar och tänker, till exempel en människa med ADHD hur den personens hjärna fungerar alltså hur dem tänker och vad det är som gör att personen tänker så, samt hur det påverkar personen beteende i jämförelse med en person utan ADHD, vad är det som gör att den personen med diagnos tänker på ett visst sätt och agerar på ett visst sätt. Jag vill alltså inte forska i hur cellerna fungerar och sånna saker. Jag är också intresserad i allmänt hur hjärnan fungerar/tänker hos olika människor till exempel varför hjärnan reagerar och tänker på vissa sätt hos olika människor. Jag har kollat lite på neuropsykologi men vet inte om det är just det jag letar efter eftersom jag inte har fått något namn på vad det heter som jag är intresserad av. Hoppas jag kan få lite bättre bättre hjälp här och ifall det finns någon som vet vad det är jag söker, tack snälla i förväg!!! Mvh Emma

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi på FRåGA SYV är allmänna studievägledare (inte experter på just utbildningar som kan leda till möjlighet att forska i hur hjärnan fungerar) men vi ska försöka se om vi kan hitta experter som kan ge rätt svar på din fråga och i så fall återkommer vi med svar i den här tråden.
    Det jag som allmän SYV kan säga är att vägen till att kunna bli forskare är lång och "krokig"/osäker (och detta gäller för alla de olika kunskapsområden). Till att börja med ska man ha utbildning på grundnivå + på avancerad nivå + sedan försöka få doktorandtjänst eller kommer in på forskarutbildningen. Att skaffa sig utbildning på grund + avancerad nivå tar minst fem år på heltid. Det kan sedan dröja länge innan man får möjlighet att söka doktorandtjänst (för de utlyses bara ibland) och det är hård konkurrens om de tjänsterna. Det är alltså inte alls självklart att kunna komma in på forskarutbildningen, men jag vill inte avråda eller skrämma dig (jag berättar bara om hur vägen till yrket forskare ser ut). Kika gärna på framtid.se/yrke/forskare
    Jag tänker också på följande: se om du vill utbilda dig till läkare först, då söker du till läkarprogrammet som är en 6-årig utbildning på heltid. Med läkarexamen finns många olika möjligheter, bland annat kan man försöka gå "mot forskning" inom olika områden inom medicin och människokroppen och hjärnan.
    Om du inte väljer gå via yrket läkare, då kan du börja läsa biologi (t.ex kandidatprogrammet i biologi) och sedan se vilka masterprogram som kommer att finnas att söka till när det blir dags.
    Du frågar vilket yrke det är som jobbar med det som du är intresserad av och det ska vi försöka hitta svar på men tänk också på att nya yrken tillkommer och nya kunskaps- och forskningsområden också. Du själv kanske kommer i framtiden uppfinna ett nytt forskningsområde och ge det ett eget namn?

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Det du beskriver låter mycket som fältet inom psykologi som fokuserar på studier av olika hjärnrelaterade beteenden och diagnoser. Neuropsykologi är faktiskt en passande inriktning för att undersöka just det du beskriver - hur olika hjärnprocesser påverkar beteenden hos människor med olika diagnoser som t.ex ADHD. För att fördjupa dig inom detta område kan du titta efter utbildningar inom neuropsykologi eller kognitiv neurovetenskap. Dessa utbildningar kan ge dig en bra grund för att förstå hur hjärnan påverkar beteende och tankeprocesser hos människor med olika diagnoser.
    Lycka till med din fortsatta utforskning!

    Hej igen,
    fick idag svar från en sakkunnig som lyder (se nedan):
    Då är det neurobiologi. Dit kan man nå om man läser flera program: Medicin, Biomedicin, Molekylärbiologi eller Kemi. Kanske även Bioteknik, Kemiteknik, mm.
    Vänliga hälsningar

    Hej igen, fick idag svar från Stockholms universitet som lyder:
    ... Institutionen för biokemi och biofysik har ett mastersprogram i Neurokemi och det är Anna-Lena Ström<[email protected]> den personen som vet mest om det programmet.
    **************************************
    Så du får gärna kika på det programmet och ställa frågorna till kontaktpersonen (se ovan).