Lilly

    Hej, jag har skrivit här förut när jag kände mig osäker på djurvårdslinjen, det slutade med att jag hoppade av och ska söka in igen tills nästa år (är 07). Det kändes inte rätt på djurvårdare linjen även fast jag är intresserad av djur, nu vet jag inte vad jag ska välja. Mitt förstahandsval skulle ha varit Estet teater men det finns inget gymnasium nära mig som har den linjen. Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska välja men jag är en person som är väldigt orolig för att jag inte kommer ha tillräckligt med pengar i framtiden så jag vill helst ha ett jobb jag kan tjäna mycket pengar på. Jag går inte på någon aktivitet och har inte så många saker som jag tycker är kul, läsa, spela tv spel och laga mat är det som jag tycker är kul men det är kanske inget jag skulle vilja jobba med. Jag är inte så bra på So-ämnen och även sämre i No-ämnen, språk var inte något jag var så skarp i heller förutom engelska (fick A i engelska och F-C i alla de andra ämnena). Textilslöjd och träslöjd var det absolut värsta och även om idrott kan vara okej är jag inte något proffs om man säger så. Jag har tagit flera test om vilken linje skulle passa mig bäst men jag får alltid olika och ingen intresserar mig. Jag skulle säga att jag är en person som inte jobbar bra med andra (social ångest), har en rejäl dålig koncentrationsförmåga när det gäller saker jag inte är intresserad av (troligen ADHD, står på väntlista för både de och Autism) och jag brukar ha svårt att veta vad jag själv vill, djurvårds linjen var inte direkt något som jag själv ville antar jag, jag får perioder där jag vill jobba med saker bara pågrund av att någon jag känner eller hört jobbar med det. Just nu tänker jag kanske Spelutveckling men jag vet innerst inne att det kanske inte något som jag själv valt utan bara för att någon annan gör det. Jag har inte långt tid till det är öppet hus och jag är sjukt stressad.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har ännu mycket gott om tid för att du kan göra ditt gymnasieval under Omval/nyvalsperiod senare på våren. Eller så kan du göra ditt val tidigare men du kan ändra dig fram till och med sista dagen i omvalsperioden. Det är de valen som ligger i systemet när omval/nyval stänger som verkligen gäller. På så sätt har du ännu mycket gott om tid att bestämma dig kring ditt gymnasieval.
    Mina råd till dig blir att du går på många olika öppna hus och andra event som har med gymnasieval att göra. Du kan också "skugga" en gymnasieelev eller en gymnasieklass på flera olika gymnasieskolor och program; när man "skuggar" blir man "gymnasieelev för en dag" (eller en halv-dag, beroende på vad du själv önskar och vad gymnasieskola har bestämt sig för - om de hellre erbjuder skuggning under en hel- eller en halv-skoldag.
    Nu, när du inte går i skolan, råder jag dig att bedriva självstudier - t.ex kan du repetera matematik från grundskolan och även läsa matte 1 med hjälp av en mycket bra gratis webbsida www.matteboken.se
    Läs böcker på både svenska och engelska, är ett annat råd jag vill ge dig! Detta för att du inte ska glömma det du lärt dig på grundskolan och under den korta tiden på gymnasiet som du har studerar på gymnasiet och för att det blir lättare för dig senare, när du går på gymnasiet nästa år.
    Vilken utbildning på gymnasiet som kommer att passa dig kan jag inte svara om, eftersom jag vet inte tillräckligt mycket om dig och det är också DITT beslut, oavsett vad någon annan skulle säga. Dina vårdnadshavare bestämmer var du bor (fram tills du fyller 18 år) men de kan inte bestämma åt dig vilken utbildning du ska söka till och det kan inte jag heller göra eller någon annan SYV.
    *** *** ***
    ES/Teater
    Vad gäller ES/Teater, så är det synd att ingen skola finns inom pendlingsavstånd för dig, men du kan kanske gå på öppet hus och även "skugga" på någon skola som erbjuder den utbildning (även om den ligger för långt bort) - detta för att verkligen undersöka om det skulle vara rätt utbildning för dig; och skulle det vara så, så kanske det inte är omöjligt (svårt men kanske inte omöjligt) att du skulle kunna gå den utbildningen i alla fall.
    Jag vet inte vilken av skolorna som ligger närmast till där du idag bor, därför skickar jag nu en snabblänk till en lista på alla gymnasieskolor i hela Sverige som erbjuder ES&inriktning Teater. Titta kanske i första hand på Friskolorna (fristående, ej kommunala) - detta för att kommunala skolor prioriterar eleverna som är "deras egna" och om du bor utanför deras "upptagningsområde" blir du antagen endast när alla deras (egna) sökande kom in, och det då finns ledig plats efter det, så det kan hända att även om du har högre betyg från grundskolan än de som kom in, så kommer du inte in (detta gäller, som sagt, kommunala gymnasier). Fristående gymnasieskolor diskriminerar inte "de andra" som bor utanför deras upptagningsområde, så där har du en ärlig chans och konkurrerar på samma villkor som alla andra sökande. Här är listan, presentationerna av de gymnasieskolor som erbjuder den utbildningen: gymnasieguiden.se/gymnasium?ES(teater)
    Eftersom jag "rekommenderar" dig i första hand söka till fristående gymnasieskolorna skickar jag nu några snabblänkar till presentationerna av just Friskolor som erbjuder ES/teater, se nedan:
    gymnasieguiden.se/gymnasium/internationella-engelska-gymnasiet-södermalm
    gymnasieguiden.se/gymnasium/stockholms-estetiska-gymnasium
    gymnasieguiden.se/gymnasium/kulturama-gymnasium
    gymnasieguiden.se/gymnasium/fryshusets-gymnasium
    gymnasieguiden.se/gymnasium/drottning-blankas-gymnasieskola-malmo-city

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    Hejsan!

    Det är helt okej att känna sig osäker, särskilt när det gäller så viktiga beslut som utbildnings- och karriärväg. Att välja gymnasieprogram är ett stort steg, men det är viktigt att komma ihåg att det inte sätter dig på en fast spår för resten av ditt liv. Många människor byter karriär och intressen många gånger genom åren.

    Baserat på det du har skrivit om i din fråga, här nere är några tankar och förslag:

    1. **Dina intressen:** Du nämner att du gillar att läsa, spela TV-spel och laga mat. Det är värt att överväga hur dessa intressen kan övergå till en karriärväg. Till exempel, inom spelbranschen finns det många olika roller som inte bara involverar programmering, utan också speldesign, skrivande av spelberättelser, testning och mer. Matlagning kan leda till karriärer inom kulinariska konster eller restaurangmanagement.

    2. **Ekonomisk trygghet:** Om din största oro är ekonomisk trygghet, så är det ofta yrken inom teknik, IT och ekonomi som kan erbjuda högre löner. Men det är också viktigt att balansera detta med vad du tror att du skulle kunna vara intresserad av och vad du är bra på.

    3. **Social ångest och koncentrationsproblem:** Om du känner att du inte jobbar bra med andra på grund av social ångest eller koncentrationsproblem, kanske en linje där du kan jobba mer självständigt skulle vara bättre. Det kan vara värt att titta på yrkesprogram där praktiska kunskaper betonas över grupparbete, eller där det finns möjlighet till lärlingsprogram.

    4. **Karriärvägledning:** Har du tillgång till en studie- eller karriärvägledare? De kan erbjuda stöd och vägledning baserat på dina styrkor och intressen. De kan också hjälpa dig att förstå vilka yrken som är efterfrågade och som kan ge den ekonomiska tryggheten du söker. Du är i den åldern (16 till 24 år) där ungdomarna omfattas av KAA, kommunalt aktivitets-ansvar; det bör finnas minst en person i din kommun som är KAA-ansvarig, kontakta gärna den personen; hen har lokalkännedom om vilka stödåtgärder som finns nära där du bor.

    5. **Öppet hus:** När du besöker öppet hus, försök att inte bara titta på programmen utan också prata med lärare och elever. Fråga dem vad de gillar mest med programmet och vad de ser som de största utmaningarna/svårigheterna.

    6. **Framtida studier:** Kom ihåg att gymnasieval inte nödvändigtvis begränsar dig till en specifik yrkesbana. Efter gymnasiet finns det möjligheter att vidareutbilda sig genom högskole-universitetsstudier, yrkeshögskolestudier, eller andra former av vuxenutbildningar (t.ex på komvux eller på en folkhögskola).

    7. **Praktisk erfarenhet:** Försök att få praktisk erfarenhet i de områden som intresserar dig. Det kan vara genom praktik, sommarjobb, extrajobb eller volontärarbete. Detta kan hjälpa dig att få en bättre känsla för vad arbetet på olika arbetsplatser verkligen innebär.

    Det är helt okej att inte ha alla svaren just nu. Många människor tar tid på sig att utforska och förstå vad de verkligen vill göra. Det är också vanligt att byta bana senare i livet. Det viktigaste är att du fortsätter reflektera över dina intressen och känslor och söker efter vägar som känns rätt för dig.
    Lycka till!