Oliwia

    Hej! Jag tänkte söka "Samhällsplanerarprogrammet" på Uppsala universitet eller Stockholms universitet. I båda universitetens behörighetskrav står det att följande matematik krävs: "Matematik C/Matematik 3b alt 3c". Förstår inte riktigt vad menas med det. Eftersom jag läst Matematik 2b, ska nu läsa matematik 3b på komvux i fortsättningen. Kommer jag behöva läsa ännu matematik 3c efteråt, eller räcker det med Matematik 2b?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oliwia,
    du behöver skaffa dig godkänt betyg i matematik 3b. du behöver inte läsa matematik 3c.

    Behörighetskravet "3b alt.3c" betyder 3b Alternativt 3c, dvs 3b ELLER 3c.

    Vänligen
    Julia syv