H

    Jag har redan en naturvetenskap examen men jag ska ändra mitt program från civilingenjör till tandläkare då behövde jag komplettera med biologi och kemi 2. Jag har redan merit poäng 2,5 från matte 5 och moderna språk. Men jag fick höra av min kompis att matte 5 ger inte längre 1,0 merit poäng utan det ska bara ge 0,5, stämmer det? Ifall det stämmer ska det påverka min examen ? Hoppas att ni svarar på mina frågor för att jag inte kan vänta tills jag får svar från antagning och fattar inte riktigt vad det står på nätet

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej H!
    Vid ansökan till läkarprogrammet får du + 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 5. Läkarprogrammet kräver matte 4 för särskild behörighet.
    Att din kompis fick endast 0.5 meritpoäng för matte5 kan hända men då har hen sökt till en utbildning som för särskild behörighet kräver matematik2 (t.ex socinomprogrammet eller psykologprogrammet) och i så fall fick hen 0.5 meritpoäng för matematik3, sedan ännu 0.5 för matematik4 och resterande 0.5 meritpoäng för matematik5 (detta för att Max antal meritpoäng för matematik är 1.5).
    Hänvisningar:
    gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng
    och
    antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/meritpoang