Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Magdalena,

    det kan hända att du inte behöver läsa någon kurs inom naturkunskap. Detta för att i undersköterska-utbildningen brukar ingå alla de kurser som accepteras som "ersättningskurser" för Naturkunskap 2. Om du har godkända betyg i alla kurser som du läste inom din undersköterska-utbildningen då är jag ganska säker på att du redan nu har behörighet vad gäller naturkunskap 2.
    Vill du vara helt säker, så boka tid med SYV-en på komvux och visa upp alla dina gymnasiala betyg. Du kan också ta kontakt med antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka läsa den utbildningen som kräver nk2-kursen (det är nämligen så att Olika kurskombinationer funkar som "ersättning" för nk2, vid ansökan till Olika universitetsutbildningar och det är därför bäst om du får svar från antagningsgruppen på just det lärosäte dit du vill komma in).
    Du kan annars försöka få plats på komvux-kurserna Naturkunskap 1a2 och sedan 2. Den sammanlagda tiden - om du läser på heltid - blir 7.5 veckor (eller på halvtid - 15 veckor). Det kanske är bra med att repetera och om du får högt betyg i Naturkunskap 2, kommer Antagning.se räkna in det betyget tillsammans med dina övriga betyg (om betyget i nk2 kommer höja ditt snittbetyg som kallas för Jämförelsetal). Och om du får högre Jämförelsetal, får du också högre Meritvärde. Det är med Meritvärdet som du kommer konkurrera om plats på en svensk högskole-universitetsutbildning (i betygs-urvalet).