Ottilia

    Hej! Jag är ganska vilsen i vad jag vill plugga och har varit sedan studenten vilket nu är 3,5 år sedan. Nu börjar jag känna att jag verkligen vill börja, oavsett vad det blir jag pluggar, och det jag siktar in mig på är personalvetare/HR då jag vet att jag vill jobba med människor och tyckte att de beteendevetenskapliga ämnena var roligt i gymnasiet. Jag inser dock mer och mer att jag knappt vet vad HR innebär. Har kollat på tre utbildningar - Lunds, Uppsalas och Göteborgs. Alla tre heter olika, och man får olika kanditatexamen. Lunds utbildning resulterar i Kandidat i Human resources medan ex Uppsala resulterar i filosofie kandidatexamen. Min fundering är alltså - hur skiljer sig dessa åt, och vilken ger bäst jobbmöjligheter i framtiden?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna läsa frågan och svaret i tråden på https://www.fragasyv.se/fragor/affaersjuridik-eller-hr-personalvetare?
    Kort svar är att eftersom yrken inom HR är i Sverige icke-reglerade, så bestämmer varje arbetsgivare helt själv vem de anställer. Min personliga uppfattning är att arbetsgivare titta i första hand på hur bra kunskaper man har i området som heter "arbetsrätt" (som handlar om de anställdas rättigheter vid anställning, uppsägning, beviljande av tjänstledighet och dylika situationer). Även goda kunskaper i ekonomi uppskattas av de flesta arbetsgivare.
    De råd jag kan ge dig är att du om du vill satsa på utbildning inom HR ska vara beredd att inte få jobb inom det område (svårt att få jobb; svårt att även få praktikplats när man är utbildad... det är i alla fall vad man hör från den branschen). Många utbildningar inom HR jobbar inom andra områden, för att de ej lyckades få jobb inom HR. Finns också de som är mycket envisa och inte ger sig utan flyttar långt även för korta vikariat, börjar med sommarjobb, extrajobb eller praktik. Om man inte är beredd att vara mycket flexibel och kämpa så kan man ju ha tur... men det kan, på förhand, inte garanteras.
    Vidare vill jag också "påminna om" att jobben inom HR kan vara ganska emotionellt krävande (bland annat kan man tvingas leverera uppsägningsbesked och de som tar emot de beskeden kan bli mycket ledsna, så det är bra att tänka på det på förhand).
    På små företag jobbar ofta en person med "allt som har med löner och HR att göra", alltså hen är både löneutbetalare, rekryterare, personaladministratör och personalchef, allt i ett. Att ha ett anställningsavtal där övertid är bort-avtalat är inte heller ovanligt. Vid arbetstoppar (när "lönerna ska göras") kan man behöva jobba 60 timmar per vecka och även mer och detta utan övertidsersättning (om det är avhandlat så i anställningsavtalet).
    Jag vill inte skrämmas, men jag tycker det är bra att på förhand känna till vad man kommer att "ge sig in på". Många som vill satsa på utbildning inom HR tror att deras kommande jobb kommer att i stort sett handla om att få de anställda att trivas och må bra men i praktiken handlar det ofta om att säga upp folk, att neka tjänstledighet och att reda ut klagomål kring diverse utbetalningar (för det behöver man bli mycket kunnig inom Arbetsrättsliga frågor och även hålla "hårt i pengarna" för att ekonomin är många gånger "överordnad" allt annat på ett företag).
    Du får gärna fråga dem som jobbar där du i framtiden vill jobba; ställ frågorna om innehåll i deras jobb och fråga även vilken utbildning de hade när de fick jobbet.
    Prata också med studievägledare på de institutioner där personalvetarprogrammen ges och även med studerande ambassadörer på de utbildningar. Fråga om du kan bli "studerande för en dag" och delta i föreläsningar och få möjlighet att träffa många studerande och även lärare som undervisar på de utbildningar.
    Vidare tänk också på att i fall du kommer in på en 3-årig utbildning som ges på plats (ej på distans) då behöver du skaffa dig bostad på skolorten. Om utbildningen är på distans, kolla noga om hur många obligatoriska träffar som ingår (du kommer behöva resa till skolorten och med stor sannolikhet även övernatta på skolorten - fundera på om du kommer att ha råd).
    Under alla omständigheter är du välkommen att kika på många olika yrken på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar. Du kan t.ex börja med att titta på framtid.se/yrke/HR-specialist

    Studie- och yrkesvägledare