Hamid

    Om jag då väljer att läsa två olika kurser heltid under samma period men i två olika kommuner/städer, kommer prövningarna inte ske på samma dag? Liksom kommer jag inte behöva göra prövningarna på samma tid eller liknande?

    • Anna :

      Handlar din fråga om att LÄSA KURSER eller om Prövningar? Det är inte samma sak. Läs gärna mitt svar, nedan.

    • SYV-besökare : Jag håller med Anna om att det är oklart vad som H.frågar efter: å ena sidan står det "läsa kurser" men också "prövningar". Omöjligt att svara när det är oklart vad frågan gäller. :(

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    När du anmäler dig får du se datumen, och anmäl dig inte till samma datum, utan till olika datum; du kan ju inte vara på två platser samtidigt.

    • Anna : Frågeställaren kanske menar studera kurser och frågar om datum för slutprov/sluttest? Oklart vad frågeställaren menar. Jag skrev nu ett lite längre svar där jag förklarar skillnaden mellan läsa kurser och göra prövningar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hamid!
    SYV Mikael tolkade din fråga som att du ska göra prövningar (allmän information om Prövniangar se https://www.fragasyv.se/info/provning ) - till prövningar förbereder man sig genom självstudier, man studerar inte kursen utan antingen har man redan kunskaperna sedan innan eller skaffar sig kunskaperna bäst man kan: genom självstudier, med privat lärare, eller på vilket annat sätt man vill.
    Däremot när man studerar kurser, så finns datum "kurs börjar" och "kurs slutar" - mot slutet av kursen sätter läraren ett betyg. Ofta gör man några tester/prov under kursens gång, de kan kallas för Delprov, Tester, Muntliga eller skriftliga Redovisningar eller ännu ngt annat (men INTE Särskild prövning eller "prövning").
    Om din fråga handlar om just läsa/studera (med lärarledning eller handledning) - även på distans - så kommer du inte få läsa gymnasiekurser i "olika kommuner", utan endast i den kommunen där du är folkbokförd. Komvux i den kommunen där du inte är folkbokförd kommer på din ansökan svara att "Du är inte folkbokförd i vår kommun" och du kommer uppmanas antingen söka i din hemkommun, eller den andra kommunen kommer skicka förfrågan om "interkommunal ersättning" till din kommun. Din kommun, om samma kurs finns i utbudet i din kommun, kommer svara att interkommunal ersättning Ej beviljas, så du kommer inte bli antagen i en annan kommun (det handlar om Pengar/Budgeten; varje utbildningsplats kostar pengar och det är den kommunen där du är folkbokförd som har budget för att de dig utbildning "i mån av möjlighet", vad gäller gymnasiet - endast grundskola är obligatorisk, så högre studier kan inte garanteras).

    Så, det är 2 olika "saker" - att läsa en kurs och göra Prov/test i slutet av kursen (kanske nationella provet eller ngt annat prov, enligt vad läraren och rektor har bestämt) respektive göra Särskild Prövning (som i folkmun brukar kallas för "prövning").
    Det är jättesvårt att svara när man inte vet vad det är du frågar efter. Ovan har jag försökt förklara skillnaden mellan att läsa (studera) gymnasiala kurser på komvux och att göra prövningar. Det gemensamma är att man får BETYG och det man ska kunna inom kursen, men allt annat är annorlunda. Om du är osäker på vad du vill anmäla dig till: studier eller prövningar - prata med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. SYV-en kan förklara skillnaden mellan studier och prövningar och ge dig andra bra råd utifrån just din situation.