Monira

    Hej Jag har 700 p från gymnasiet och 1400 p på komvux. Jag har blivit tillsagd att jag läser inom ett samhällsprogram. Jag har googlat runt lite och det står att 2500 poäng krävs för en gymnasieexamen, men jag har endast 2400 poäng med gymnasiearbetet inräknat. Vilken urvalsgrupp kommer jag hamna i, b1 eller b2 samt är 2400 poäng med gymnasiearbetet inräknat tillräckligt med poäng? Kommer jag få en gymnasieexamen eller ett samlat betygsdokument? Jag har inte än fått betyg i mitt gymnsiearbete och kursen avslutas 22 maj, hur ansöker man till högskolan innan man har fått betyg i alla ämnen? Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sista dag för Komplettering av ansökan till högskolestudier i Sverige med start HT20 blir den 18 juni 2020; datumen kan du se på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum - du måste alltså göra Ansökan innan 15 april 2020 men kan sedan Komplettera t o m 18 juni.

    ang. vilka urvalsgrupper du kommer prövas i
    Du behöver inte själv bestämma vilka urvalsgrupper du vill eller kan prövas i; antagning.se kommer placera dig i den eller de gruppen (grupper) som du kan och bör prövas i. Men om du är nyfiken på reglerna, så jag jag givetvis berätta vad som gäller:
    - examensbevis från komvux innehåller 2400 p., inklusive gymnasiearbete (GA). Betyg i kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå i exam.bevis från Komvux.
    Om du endast har 700p.kurser från gymnasiet in i ditt exam.bevis från komvux och resten - komvux-kurserna, då är ditt exam.bevis från komvux Inte en komplettering, utan du kommer prövas i BI, direktgruppen.

    Hej igen, jag förstår det här med att endast kunna plugga på en ort, i ditt fall - Stockholm; det är en svår bostadssituation så man vill helst inte utsätta sig för att som studerande bli "bostadslös" i en främmande stad... har stor förståelse för det!
    Därför vill jag tipsa dig om att titta på "distans-alternativen" på www.studera.nu - lägg "filter" Distans och du får fram utbildningar som ges på distans på högskolenivå.

    Inom yrkeshögskola finns också några utb., som kanske kan bli av intresse för dig:
    se några exempel, nedan:
    frans-schartaus-handelsinstitut/trac-diplomerad-resekonsult-sthlm
    utbildning/nackademin/lararassistent-nackademin-stockholm
    utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/hotel-management-frans-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/kvalificerad-loenekonsult

    distansutbildningar inom yrkeshögskola brukar ha obligatoriska träffar - så man ska se hur många de är och hur ofta de ligger innan man bestämmer sig för att söka utb.:
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-gavle-Distans

    • :

      Jaha okej tack! Okej, så jag kan ha examens bevis från komvux med 2400p och prövas i BI. Jag har inget betyg i idrott och hälsa. Jag har ett F i matematik 2a men jag läste upp betyget och fick ett B, kommer det påverka urvalsgruppen?

    • Anna : Om du har Högre betyg i matematik 2a, som du fick Efter det att du fick ditt examensbevis, då kommer du prövas med det högre meritvärde - i BII, kompletteringsgruppen. Men om du läste upp betyget innan du tog ut exam.bevis och det högre betyget finns i ditt exam.bevis, då är det inte en komplettering - i det fallet när hela ditt exam.bevis inte är en komplettering. Det är rätt så komplicerat; men som tur är behöver du inte själv tänka så mycket på det - det gör Antagning.se och kommer pröva dig i de rätta urvalsgrupperna.
    • :

      Jag förstår,tack. Jag har kikat på mina betyg och skrivit in de, kommer ligga på 15.90. Med moderna språk arabiska 3, matematik 2a och engelska 7 kommer jag väl upp i 2 merit poäng? Men jag har hört att skulle en utbildning kräva matematik 2a så räknas det ej med i meriten, stämmer det?

      Sen tänkte jag bara höra, jag kikade på antagningspoängen igår och i Stockholm krävs typ 19.60+ poäng för alla personal och arbetslivsprogram vilket jag inte har, kommer förmodligen inte sänkas så mycket att mina poäng blir tillräckligt. Jag kan inte studera i en annan ort än i Stockholm och vill plugga så att jag kan jobba inom HR i framtiden. Finns det någon annan väg dit? Tack för alla svar

    • Anna :

      Gör högskoleprovet! och titta även på distansutbildningar; titta också på yrkeshögskoleutbildningar. Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar till dig.
      ang. meritpoängen - det är "extra-poäng" som ges för de kurser inom språk och matte som inte krävs för behörighet; om din utbildning kräver godkänt betyg i matte 2, då MÅSTE du ju ha det betyget; det är i så fall inte "extra"merit. :)

    • : ja får göra det, tack för all hjälp och information!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer