Leah

    Hejsan Jag har nu lästa om socialpedagog och socionomprogrammet och efter de jag läst så kan jag inte se nån stor skillnad på utbildningarna. Och eftersom det inte är så stor skillnad, så undrar jag om det är värt att läsa socionomprogrammet 3,5år på universitet. När man kan läsa till socialpedagog distans och bli klar tidigare?Då både utbildningar leder till liknande yrken, men tror att socionom har högre status och kanske enklare att få jobb.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leah!
    att utbildningar till yrket socialpedagog och socionomprogrammet leder till "liknande yrken" är sanning med modifikation, kan man säga. Ja, på vissa arbetsplatser kan personer med båda de utbildningarna jobba med samma arbetsuppgifter och samma lön, men på andra arbetsplatser har endast personer med socionomexamen en rimlig chans att få jobb - t.ex om man vill bli Kurator eller Socialsekreterare. Vill man bli Kurator inom hälso- och sjukvården så är socionomprogrammet enda vägen (eftersom socionomexamen ställs som ett krav för att komma in till påbyggnadsutbildningen efter vilken man kan få legitimation som kurator inom hälso- och sjukvården).
    Socialpedagogiska programmet (180hp) är endast en termin kortare än socionomprogrammet. Visserligen kan man läsa inom andra skolformer - folkhögskola eller yrkeshögskola (om man kommer in där); konkurrensen om platserna kan bli stor. Sedan görs ju antagning till t.ex yrkeshögskola inte endast på betygen; en person med lägre betyg kan tas in på en yrkeshögskoleutbildning före den som har högre betyg om hen anses vara mer lämpad för yrket. Kika gärna på listan över yrkeshögskoleutbildningar till Socialpedagog, Stödpedagog och Behandlingspedagog på www.yhguiden.se - yhutbildningar till socialpedagog brukar vara 2-åriga; yh-utb.till behandlingspedagog kan vara både kortare och längre, t.ex finns yh-utb.till behandlingspedagog som går på 440 yrkeshögskolepoäng (lite kortare 4,5 terminer). Det finns också yh-utb inom det område som du är intresserad av som går på deltid, t.ex stödpedagog-hermods-distans som går på halvtid under 2 år. I distansutbildningar inom yrkeshögskola brukar ett antal obligatoriska träffar ingå då man måste ta sig till skolan. Det är bra att på förhand ta reda på hur många obligatoriska träffar som ingår och ibland måste man vara på skolan några dagar i rad - olika för olika utbildningar.

    Det går bra att söka till många yrkeshögskoleutbildningar och till ett antal högskole/universitetsutbildningar samtidigt. Varje yrkeshögskoleutbildning gör egen antagning, så det går att komma in på flera samtidigt. Antagning till högskole-universitetsutbildningar sker oberoende (helt separat) från yrkeshögskola, folkhögskola, komvux och andra studieformer.