Ida597

    Hej! Jag vet att jag vill plugga ekonomi, men med tanke på att det finns så många olika utbildningar med många olika inriktningar så vet jag inte vilken som passar mig bäst. Det jag vet är att jag vill plugga det som ger bäst karriärmöjligheter och jag har kikat lite på masters inom bank/finans och ekonomistyrning. Vilken kandidat passar bäst till dessa? Eller är det någon annan kandidat/master du skulle rekommendera för att kunna nå så långt som möjligt karriärmässigt? Låt säga att man skulle vilja bli chef inom bank/finans/ekonomi. En annan fråga också. Är en kandidat tillsammans med en master bättre än att vara utbildad civilekonom med samma inriktning som mastern? Om man tänker karriärmässigt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    När du väljer en kandidatutbildning som förbereder dig för en karriär inom bank/finans och ekonomi är det viktigt att överväga vilka ämnen och kompetenser som är mest relevanta för det specifika området. Här är några förslag på kandidatprogram som kan vara lämpliga:

    1. Ekonomie kandidatprogram med inriktning mot finans: Denna typ av program ger en bred grund inom ekonomi med fokus på finansiella principer.

    2. Kandidatprogram i företagsekonomi: Med denna inriktning får du en bred förståelse för affärsverksamhet och ekonomisk förvaltning, vilket är användbart inom både bank- och finanssektorn.

    3. Kandidatprogram i nationalekonomi: Denna inriktning ger dig en djupare förståelse för ekonomiska teorier och analyser, vilket kan vara värdefullt för att tolka och förutsäga makroekonomiska trender som påverkar finansmarknaden. Titta gärna på framtid.se/yrke/nationalekonom

    När det gäller val av masterprogram kan du överväga följande:

    1. Masterprogram i finansiell ekonomi: Detta program fokuserar på avancerade finansiella koncept och tekniker, och ger en djupare förståelse för hur finansmarknaderna fungerar.

    2. Masterprogram i ekonomistyrning eller ekonomisk analys: Dessa program ger färdigheter inom analys och beslutsfattande som är viktiga för ledande positioner inom bank- och finanssektorn.

    3. Civilekonomprogram: Om du är intresserad av att bli chef inom bank/finans/ekonomi kan ett civilekonomprogram vara en framkomlig väg, då det ger både en bred ekonomisk grund och fördjupade kunskaper inom bank- och finansområdet. Kika gärna på framtid.se/yrke/chef och på framtid.se/yrke/civilekonom

    När det gäller frågan om en kandidat + en master är bättre än att vara utbildad civilekonom, beror svaret på den frågan på flera faktorer. Generellt sett kan en masterexamen ge en mer specialiserad och djupare kunskap inom ett specifikt område, vilket kan vara fördelaktigt för vissa karriärvägar och positioner. Å andra sidan kan en civilekonomutbildning med relevant inriktning också ge dig de kunskaper och färdigheter som behövs för att lyckas inom bank- och finanssektorn.
    Jag vill också påminna om att utbildningsutbud förändras. Vilka masterprogram och på vilka lärosäten kommer bli sökbara om 3 år kan man ej ge några garantier på. Och även om du med kandidatexamen blir behörig till flera masterprogram och söker studieplats på de programmen, så kan det på förhand ej garanteras att du kommer in. Urval till utbildningar på avancerad nivå brukar göras på så sätt att de sökande konkurrerar med det totala antalet högskolepoäng som de har "samlat på sig"; även om 180hp (kandidatexamen inom relevant kunskapsområde) ger behörighet, garanteras det inte att just du kommer in direkt efter kandidatexamen. Du kan "tvingas" läsa fler högskolepoäng (hur många kan man på förhand inte veta) för att vinna i konkurrensen om plats på masterprogrammet. På så sätt kan den totala utbildningstiden bli väldigt lång, vilket kan båda ses som för- eller nackdel.
    Läser man under längre tid lär man sig mer; det ser också bra ut i CV med många högskolepoäng.
    Å andra sidan, kan det medföra ekonomiska nackdelar i att "i stället för" att redan ha börjat jobba och få lön, fortsätter man studera och även om man har extrajobb vid sidan av studierna, så blir livslönen kanske lägre (för att man i flera år läste "extra" i stället för att jobba och tjäna pengar).
    Å "ännu andra sidan" kan man med lång utbildning nå längre i sin karriär (i alla fall på sikt) och "rätt till"/kompensera för inkomstbortfall under den långa studietiden.
    Det är också viktigt att känna till (tycker jag) att antal veckor med studiemedel är begränsat. CSN kan betala studiemedel för eftergymnasiala studier i max 6 läsår och förlänger inte den tiden. Det finns ett antal personer som är mitt i sina utbildningar, t.ex närmar sig första årets slut inom masterprogrammet och har ej några veckor kvar att "ta av" (vad gäller studiemedel); det är bra att planera på förhand vad man ska "göra med sin studieekonomi", så att man inte blir överraskad när studiemedel slutar "dropp in på kontot".
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare