Elev

    Hej! Är lärarutbildad, men funderar på att studera annat nu då jag vill arbeta mer administrativt. Gillar både vårdadministratör och samhällsanalys (sociologi) lika mycket. Har ni tips på hur jag kan komma vidare i mima tankar i valet av dessa två utbildningar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att överväga olika utbildningsalternativ är en viktig process, och det är bra att du redan har identifierat två intressanta för dig kunskapsområden: vårdadministration och samhällsanalys (sociologi). För att hjälpa dig vidare i dina tankar och beslut kan jag ge dig några tips och överväganden för varje alternativ:

    1. **Vårdadministratör**:
       - Om du är intresserad av att arbeta inom vården med administrativ roll kan utbildning till vårdadministratör vara ett utmärkt val. Kika gärna på framtid.se/yrke/vardadministrator
       - Du kan också överväga att kontakta vårdinrättningar eller administrativa avdelningar inom sjukvården för att få mer insikt i vad arbetet innebär och om det matchar dina intressen och färdigheter.

    2. **Samhällsanalys (sociologi)**:
       - Om du är intresserad av samhällsfrågor, strukturer och dynamik kan en utbildning inom samhällsanalys eller sociologi vara passande.
       - Du kommer att studera olika samhällsprocesser, socioekonomiska faktorer, kulturella fenomen och politiska system.
       - En examen inom samhällsanalys kan öppna upp möjligheter för arbete inom forskning, offentlig förvaltning, icke-statliga organisationer (NGO:er), eller konsultarbete. Titta gärna på framtid.se/yrke/konsult
       - Det kan vara användbart att göra praktik eller volontärarbete inom olika samhällsorganisationer för att få erfarenhet och förståelse för hur samhällsanalys tillämpas i praktiken. Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrke/volontar

    För att komma vidare i ditt beslut kan det vara till hjälp att göra följande:
    - Utforska kursinnehållet för varje utbildning och se vilka ämnen som tilltalar dig mest.
    - Tänk på vilken typ av arbetsmiljö och arbetsuppgifter du föredrar.
    - Ta reda på vilka karriärmöjligheter och potentiella arbetsgivare som finns inom varje område.
    - Prata med personer som redan arbetar inom de områden/branscher du är intresserad av för att få insikt och råd.

    Genom att noggrant överväga dina intressen, mål och möjliga karriärvägar kommer du att kunna fatta ett välgrundat beslut som passar dig bäst.

    Studie- och yrkesvägledare