Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Att arbeta som Pedagog kan innebära en mängd olika yrken men det är ofta förknippat med rollen som lärare eller att man arbetar med någon form av utbildning. Till skillnad från yrket Lärare är yrke pedagog icke-reglerat (i alla falls å är det i Sverige; i andra länder kan andra regler gälla).
    Att ett yrke är Icke-reglerat betyder att det inte finns strikta regler om vilken utbildning man måste ha. Det blir med det upp till varje arbetsgivare att göra egna bedömningar; de får anställa med vilken utbildning de själva tycker passar. Och det gör det omöjligt att ge råd kring vilken utbildning du behöver skaffa dig - olika arbetsgivare kan ju tänka väldigt olika.
    Att "jobba med organisations- och kompetensutveckling" är ett mycket brett område. Många gånger handlar organisationsutveckling om att spara pengar (alltså effektivisera verksamhet så att man kan visa upp samma eller nästa samma resultat men uppnå det billigare, med färre resurser) och i så fall är det ekonomiska kunskaper och även juridiska (om anställdas rättigheter - i området Arbetsrätt) som organisationsutvecklare som ger råd kring de åtgärder som bör tas till vara, bör ha.
    Tips och råd!
    Hitta de projekt och de arbetsplatser där du i framtiden vill jobba och fråga vilken utbildning du bör skaffa dig får att bli attraktiv för anställning just där.
    Om du i första hand funderar på att i framtiden jobba som organisationsutvecklare börja läsa organisation och ledarskap som enskilda kurser eller om du hittar ngt program med den inriktningen.

    Studie- och yrkesvägledare