Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    godkänt betyg i svenska 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 3) ingår i Grundläggande behörighet och krävs alltid till alla svenska utbildningar på alla lärosäten: högskolor och universitet.
    Men det finns andra former av eftergymnasiala utbildningar där man inte alltid behöver ha godkänt betyg i svenska 3, t.ex utbildningar inom yrkeshögskolan.
    Du får gärna kika på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    hutbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformator
    utbildning/campus-nykoping/tandskoterska
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog
    utbildning/campus-skelleftea/stodpedagog
    utbildning/teknikhogskolan/processoperator-livsmedel
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/offentlig-upphandlare-inkopare
    utbildning/vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/lararassistent-med-specialisering-inom-integration
    utbildning/teknikhogskolan/green-logistic-management
    utbildning/xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/behandlingspedagog
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker

    Men även inom yrkeshögskola finns utbildningar (ett mindre antal, dock) som kräver godkänt betyg i svenska 3, se exempel: yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/logistiker - men även här så kan man komma in på grund av att yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga. Högskolor-universitet kan inte ta in obehöriga.