Amjoni

    Hej, Jag är legitimerad förskollärare sen några år tillbaka men börjar nu fundera på att karriärsbyte. Jag pendlar mellan att stanna kvar inom skolans värld och utbilda mig vidare till specialpedagog eller byta helt. Jag har tankarna åt administratör, HR-administratör eller någon form utav handläggare. Jag brinner verkligen för arbetsmiljöfrågor, att ge de anställda rätt förutsättningar att utföra sitt arbete, processer, ledarskap, struktur och noggrannhet. Hur som helst så undrar jag om och hur mycket jag kan tillgodoräkna min gymnasieutbildning när jag söker jobb inom nämnda yrkeskategorier? Jag gick handel och administrationsprogrammet och tog studenten 2006, så det är några år sen. Eller jag menar hur mycket kommer en ev arbetsgivare ta med min gymnasieutbildning i beräkningen med tanke på åren som gått? Fråga nr 2 är om det istället är mer lämpligt att satsa på en YH utb inom ovannämnda yrken och isåfall vilken inrikting? eller om det är till min fördel att läsa enstaka kurser på högskolan som sen kan vara attraktiva när jag söker jobb? Jag har försökt googla mig fram till ett svar men där finns uppsjöar av olika inriktingar, såsom hr eller admin-koordinatior, assistent, konsult etc. Jag behöver hjälp att sortera i djungeln. Jag har under mina yrkesverksamma år jobbat i kiosker, brevbärare och som förskollärare så jag har ingen vidare erfarenhet av det administrativa. /amjoni

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår varför du har svårt att hitta konkret information om vägen till de yrken som du nämner i din fråga: administratör, HR-administratör eller "någon form utav handläggare" eller om du vill jobba med "arbetsmiljöfrågor" - anledningen är att de flesta av de yrken är i Sverige icke-reglerade och det är därför varje arbetsgivare som fritt bestämmer vilken utbildning och/eller tidigare arbetslivserfarenhet som hen "gillar" eller prioriterar. Arbetsgivare får (inom icke-reglerade yrken) anställa precis vem som helst med vilken tidigare utbildning som helst. Arbetsgivare kan också erbjuda utbildning efter anställningen: man kan bli upplärd av en mer erfaren kollega eller så kan arbetsgivaren köpa utbildning till den anställde om hen vill... men för att spara pengar så söker arbetsgivare oftast de personer som har "rätt" utbildning (helst yrkeshögskoleexamen eller universitetsutbildning inom rätt område) + även har jobbar med liknande arbetsuppgifter i några år. I många annonser om lediga jobb står det uttryckligen att de söker någon som har "minst 2-årig erfarenhet av att ha jobbat med..." samma arbetsuppgifter. Men om ingen sökande har precis de meriter som arbetsgivare söker, så kan hen anställa någon annan men hen kan också "dra tillbaka" tjänsten och inte anställa någon, över huvudet taget och sätta in samma jobbannons lite senare, på nytt.
    Det finns många olika typer av administratörer och många olika varianter på handläggare.
    Exempel på yrken/tjänster/yrkesroller:
    Utbildningsadministratör
    Löneadministratör
    Distributionsadministratör
    Systemadministratör
    Databasadministratör
    Projektadministratör
    Ekonomihandläggare
    inkassohandläggare
    Biståndshandläggare
    Klienthandläggare
    Arbetsmarknadshandläggare
    Antagningshandläggare

    Vad gäller HR-TJÄNSTERNA så efterfrågar arbetsgivare mycket goda kunskaper i Arbetsrättsliga frågor, så studier på universitet inom arbetsrätt är mer eller mindre ett måste om man vill jobba inom HR. Minimikravet som man ser i annonser om jobben som HR-administratör är gymnasiekompetens /helst från Handels-och admin.programmet eller Ekonomiprogrammet/ men i praktiken är det få som får sådana jobb utan någon form av eftergymnasial utbildning inom "personalhantering", t.ex examen från Personalvetarprogrammet på universitetet.
    *** Du har idag ett yrke som är reglerat: Förskollärare. Med examen från förskollärarprogrammet och legitimation från skolverket är du Behörig förskollärare och är attraktiv på arbetsmarknaden; du har rätt utbildning för ditt yrke och det är brist på förskollärare och därför lätt att få jobb. Den situationer är mycket annorlunda mot de yrken inom administration-handläggning och HR som du nämner i din fråga. Inom de yrken finns inte några klara svar och helt utstakade utbildningsvägar. Väldigt många söker varje tjänst och de som söker kan ha mycket olika utbildningar "i bagaget" och arbetsgivare väljer fritt bland de sökande för att det inte finns några krav på legitimation eller en viss examen.
    Med eftergymnasial utbildning inom "rätt område" har man bättre chans på arbetsmarknaden. Du får gärna titta på utbud inom yrkeshögskola, en utbildningsform som uppvisar mycket god resultat i att ge jobb i direkt anslutning till utbildningen. Nedan finner du snabblänkar till yh-utbildningar som du gärna får kika på; hela utbudet av YH-program finner du på www.yhguiden.se
    Några exempel på YH-utb., som kan, förhoppningsvis, bli av intresse för dig:
    utbildning/ec-utbildning/mjukvarutestare
    utbildning/teknikhogskolan/green-logistics
    utbildning/affarshogskolan/facility-management
    utbildning/nbi-handelsakademin/inkop-supply-management
    utbildning/xenter-botkyrka/medicinsk-sekreterare
    utbildning/salj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare
    utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    utbildning/affarshogskolan/digital-marknadskommunikatör
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    utbildning/kyh/handlaggare-byggnadsnamnd
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/bygglovshandlaggare
    utbildning/nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministratör

    Studie- och yrkesvägledare