Eleonor
    Hej

    Jag är intresserad av att vidareutbilda mig till samtalsterapeut, arbetar idag inom paramedicin.

    Jag undrar dock hur man vet vilken utbildningsanordnare som är att lita på? då det finns x antal som ex. Humanova, humanistiskt lärcentrum osv...
    kursuppläggen skiljer sig åt något och kostnader för utbildningen likaså.

    Finns det något man bör tänka på innan man börjar en sådan utbildning?
    Ex vilka kurser som bör ingå, behov av egen samtalsterapi osv för att man efter avslutad utbildning ska anses som attraktiv på arbetsmarknaden och bli kvalificerad samtalsterapeut?

    Önskar kunna ansöka till en utbildning med vetskapen om att det är ett seriöst företag där man får den utbildning som krävs. Det är svårt att ta reda på detta själv då det finns många företag som erbjuder utbildningen.

    Hoppas på svar.
    Med vänlig hälsning, Eleonor

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Eleonor!
    en mycket svår fråga att svara på.

    Då "samtalsterapeut" är (i alla fall som det är nu, i Sverige, aug 2019) ett icke-reglerat yrke (finns inga krav på legitimation) - då är det upp till en arbetsgivare att bestämma vem de anställer eller gör uppdrag till att genomföra samtal.

    Psykoterapeut och Kurator inom hälso- och sjukvården är yrken som kräver legitimation och då finns det strikta exakta krav på vilken utbildning som krävs.