Jacob

    Hej, Jag vet inte riktigt vilken väg jag ska gå just nu med mina studier och skulle behöva lite vägledning. Mitt mål är att komma in på läkarprogrammet på ett av de lite mer eftertraktade/lokalare universiteten. Personlig preferens Lund, Uppsala eller Linköping. Jag ligger precis under att komma in med, betygen BI - 20,6, BII - 21.46 och HP - 1,6. Jag är antagen i Umeå men tvekar för det är så långt från där jag bor nu och överväger att inte ta platsen. Vad hade ni ”rekommenderat”? Har fått höra lite om folkhögskola att det är ytterligare en väg om man vill komma in, men jag har gått naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och är godkänd i alla ämnen. Är det ändå en väg att gå, och isåfall läsa gamla/enkla kurser för att få en 4,0 under ett års tid? Förstår mig inte helt på systemet och om jag är behörig att läsa folkhögskola. Annars kan det ju vara bättre att läsa ett år i Umeå och sen ev. byta när det finns möjlighet. Jag är inte jättesugen på att läsa upp gymnasiebetyg, det är B till A som gäller eller Matematik 4 från ett C. HP kan jag nog höja mig, gjorde en minimal ökning från 1,55 till 1,6 men tre veckors halvdåligt plugg till följd av sjukdom. Jag var i samma situation inför förra antagningen, jag kom in i Umeå men tog inte platsen för jag tyckte det var långt och hoppades istället på en enklare vårintagning med ett förbättrat HP. Förlåt för det långa meddelandet och tack för svar.

    • Julia : Jag rekommenderar att du tackar ja och börjar läsa där du är antagen. Jag förklarar varför jag ger just en sådan rekommendation i mitt svar nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob,
    jag skulle ta platsen i Umeå (om jag var i "dina skor").

    För att... även om du skulle höja ditt meritvärde till absolut högsta (22.5) så kan det vid nästa antagningsomgång bli så att antal sökande med 22.5 i meritvärde blir fler än antal utbildningsplatser på de lärosäten där du vill läsa, och i så fall kan utlottning avgöra (här gäller det i så fall att ha Tur). Utlottning brukar tas in i "sista hand" (först jämför man i så fall HP-resultat även om man prövas i Betygsgruppen/grupper, alltså i BI och/eller i BII).
    Vägen via folkhögskolan är ganska osäker: för det första så har du, som redan har fullständig gymnasial utbildning lågt prioritet (de som inte har gymnasieutbildning kommer tas in före dig, sedan kan platserna vara slut, så får du söka till nästa termin och till nästa och till nästa... hur många ggr som helst; teoretiskt sett är det inte omöjligt att du aldrig skulle komma in på allmänna kurser på folkhögskolorna); sedan om du kommer in på en folkhögskola, så är det inte säkert att uppnå just högsta omdöme 4.0, men vi säger att du kommer in, läser ett år och uppnår omdöme 4.0 - då kommer du prövas även i BF-urvalet men antal sökande i den gruppen som alla har 4.0 brukar vara många fler än platserna (att man i antagningsstatistiken ser 4.0 i BF-urvalet betydet att ingen med lägre omdöme kom in, men det betyget inte att alla med 4.0 kom in, utan några med 4.0 kom in och många med samma omdöme blev utan plats).
    Jag ser det på följande sätt: du kommer rimligtvis komma in på folkhögskola tidigast till hösten 2022 (för att antagning till vårterminen 2022 är redan jämfört); du kan behöva flytta långt för att gå på folkhögskola; finns inga garantier att du kommer på en folkhögskola inom pendlingsavstånd. Då kan du i bästa fall påbörja läkarprogrammet hösten 2023, du blir försenad i 1.5 mot att du skulle börja nu, vårterminen 2022. OBS! konkurrens om platserna till höstterminen brukar vara hårdare. Så, det är inte orimligt att anta att du skulle i så fall inte komma in till hösten 2023 utan först till våren 2024 (du blir i så fall försenad i 2 år).
    I absolut värsta fall kan det bli så att du avstår din plats nu, men sedan kommer inte in på läkarprogrammet (för att det kan bli så att sökande skaffar sig allt högre meriter och konkurrensen blir ännu hårdare än det är idag).

    Sammanfattning
    Du har nu plats på rätt utbildning men i "fel stad". Att du kommer få plats på samma utbildning i "rätt stad" kan inte garanteras, oavsett vad du gör (jag förklarade ovan hur det kan bli...). Jag vill därför råda dig tacka Ja och börja läsa i "fel stad" och se sedan om du skulle kunna längre fram byta till "rätt stad" (dock kan inte bytet garanteras; du måste vara beredd att läsa hela utbildningen på samma lärosäte där du är antagen).

    • : Tack! Känns skönt att få en bekräftelse att någon mer än en själv ser det så.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!