EMmma

    Hej! Jag funderar på att söka till djursjuksköterska men har inte gått några naturvetenskapliga ämnen. I behörigheten står det : • Naturkunskap 2 (kan ersättas av Bi 1, Fy 1a, Ke 1 eller Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1). För naturkunskap 2 krävs väl att man läser naturkunskap 1 först men samtidigt kan man ersätta med andra kurser. Vilken av alla dessa skulle ni rekomendera för att det ska bli så effektivt som möjligt? Jag gick ut gymnasiet 2009 och både betyg och kursnamn har ändrats sedan dess. Jag gick det som då kallades samhällskunskap A och matte A och B. Är dessa motsvarande för att ha behörigheterna till djursjuksköterska eller behöver jag komplettera? Dom behörigheterna som krävs är: • Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c. Tack för hjälpen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du har rätt i att kurserna har (sedan du gick ut gymnasiet) bytt namn och till viss del även "omfattning" och innehåll. Du får gärna titta i Tabellen här (pdf) >>> vilka av de kurser som var aktuella på "din tid" som motsvarar de nya (nuvarande) gymnasiala kurser.
    Du skriver om att du inte har läst några naturvetenskapliga kurser, men har du läst Naturkunskap A på gymnasiet? Det var på din tid en av de obligatoriska kurser. När du gick ut gymnasiet fick du ett Slutbetyg eller en annan dokument, t.ex ett Samlat betygsdokument? Det är en viktigt fråga att svara på - för att bedöma om du har grundläggande behörighet till högskolestudier. Detta för att alla svenska högskole-universitetsutbildningar kräver alltid att sökande har grundläggande behörighet. Om du efter gymnasiet (någon gång) blivit antagen till någon svensk utbildning på högskolenivå, då har du grundläggande behörighet... och i annat fall bör den frågan utredas. Du kan med fördel boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och få svar på om du redan nu har grundläggande behörighet.
    ***
    Nk2
    Särskild behörighet i Naturkunskap 2 -- eleverna som läser på gymnasiet nu (från hösten 2011 och senare...) läser Naturkunskap 1b (100poäng) och sedan naturkunskap 2 (100poäng) eller så läser de Naturkunskap 1a1 (50 poäng), sedan Naturkunskap 1a2 (50 poäng) och sedan nk2 (100p).
    Om du har godkänt betyg i Naturkunskap A då kan du nu läsa Naturkunskap 1a2 och sedan nk2. Det blir 50 + 100 poäng, som läses på heltid på sammanlagt 7.5 veckor (eller på halvtid på 15 veckor) - på komvux.

    ***
    Sh1b
    Som du kan se i tabellen för utbyteskomplettering på UHR´s webb så motsvarar Samhällskunskap A = Samhällskunskap 1b. Så, om du har godkänt betyg i Samhällskunskap A, då är du behörig vad gäller Sh1b.
    ***
    Matte 2
    Om du har godkänt betyg i Matematik A, då behöver du läsa nästa kurs som "på din tid" var Matematik B och var på 50 poäng, som numera är Matematik 2 och är på 100p. "Problemet" är att det idag finns tre kurser på nivå 2 i ämnet matematik på gymnasiet som heter Matematik 2a, Matematik 2b och Matematik 2c och man läser endast En av de tre kurserna. Det är lättare att få högre betyg i matematik 2a men läser du matte 2c i stället då lär du bli bättre förberedd för studier inom område Naturvetenskap... så det är inte självklart vilken mattekurs du bör läsa.

    Studie- och yrkesvägledare